Ajax-loader

'gyermeklélektan' címkével ellátott könyvek a rukkolán

 


Deliága Éva - Ketten ​háromfelé
Hogyan ​kell "jól" válni, hogy a gyerekek a legkevésbé sérüljenek? A válás soha nem csak a két szülőt érinti, mindig hatással van a gyerekekre is. A 13 és fél éves Szonja egyre szélsőségesebb megnyilvánulásai miatt a válófélben lévő szülők pszichológushoz fordulnak. A kötetben végigkísérhetjük a két éven át tartó integratív gyermekterápiát és a szülőkonzultációkat. Megtudhatjuk, hogyan lehet úgy válni, hogy a gyerek a legkevésbé sérüljön, valamint azt is, mi számít normálisnak kamaszkorban, és miként lehet jó érzelmi kapcsolatot ápolni egy apatikus vagy lázadó kamasszal. A könyv sok tanulsággal szolgál azoknak a szülőknek, akiknek a gyereke serdülőkorba lépett, illetve akikben felmerült a válás gondolata. "Szonja üzenete szüleinek elgondolkodtat. Harag, sértettség, otthoni feszültségek. Nehéz a kamasz lány helyzete, hiszen apjára és anyjára is haragszik, ők meg ráadásul egymásra is. Ilyenkor a szülők sokszor a saját indulataikkal és fájdalmukkal vannak elfoglalva, és kevésbé gondolnak bele abba, hogy ezzel mit okoznak gyermekük lelkében. Fontos tudatosítani a szülőkben, hogy amire ők hónapok, évek óta készülnek, az a gyerek számára váratlan lehet." Deliága Éva okleveles pszichológus, integratív gyermekterapeuta, fókusz tréner, pszichodráma-asszisztens. Gyermekpszichológusként praktizál, tanácsadást tart szülőknek, emellett weboldalán, blogján, valamint előadásokon, cikkekben gyermekpszichológiai kérdéseket elemez. Magánpraxisban fogadja klienseit.

Kádár Annamária - Mesepszichológia ​2.
A ​Mesepszichológia első részében a mese szerepére, az életkori sajátosságoknak megfelelő meseválasztásra és a mese érzelmi intelligencia fejlesztő hatására koncentráltam. A második részben a szülő-gyermek kapcsolat útvesztőit, azokat a "kényes" nevelési helyzeteket veszem górcső alá, amelyekben csak a hiteles szülői jelenlét hozhat valódi megoldást. A mese ugyanis az én megközelítésemben nemcsak népmesét és műmesét jelent, hanem a saját életmesénket is: azt a történetet, amelyet önmagunkról, gyökereinkről, hitvallásunkról, álmainkról és céljainkról, félelmeinkről és fájdalmainkról, kudarcainkról és győzelmeinkről mondunk el önmagunknak és a gyermekünknek. Ezt ráadásul nemcsak este vagy az erre szánt pillanatokban, de folyamatosan meséljük, sokszor szavak nélkül is - a jelenlétünkkel, viselkedésünkkel, önmagunkhoz, az emberekhez és a világhoz való hozzáállásunkkal. Szülőként, pedagógusként a nevelés során is a magunk történetét meséljük. A szabályok, határok kijelölése és betartatása; a motiválás; a problémamegoldás kérdéseiben történő választások mind rólunk, a mi világképünkről szólnak. Tetteinkkel meséljük el, hogy miben hiszünk, miért küzdünk, mi az, ami továbbvisz a nehéz helyzetekben - és azt is, hogy mikor adjuk fel. Bár egy-egy nevelési probléma kapcsán legtöbbször a gyermekünk viselkedésére fókuszálunk, azt szeretnénk megváltoztatni, rólunk mesél az is, hogy melyik az a konfliktushelyzet, ami drámai feszültséget okoz bennünk, és az is, hogy mit kezdünk vele. A gyermek bámulatos pontossággal mutat rá arra, amin dolgoznunk kell, a vele kapcsolatos nehézségek jelzések - és egyben lehetőségek is a továbblépésre. Felhívják a figyelmünket arra, hogy miben kell változnunk, fejlődnünk. Igen, ha engedjük, gyermekünk átírja a történetünket - és ebben a folyamatban mi válunk tanulóvá. Második könyvemben túlnyomórészt azokról a nevelési kérdésekről írok, amelyekkel kapcsolatban a legtöbbször kértek tőlem tanácsot az elmúlt évek során, és igyekszem megmutatni azt is, hogy miként jelennek meg ezek a helyzetek a mesékben. Korcsoportokra és témakörökre lebontva ajánlok olyan, valóban magas színvonalú, magyar és külföldi szerzők által írt meséket, melyeknek meggyőződésem szerint jó hasznát vehetjük a problémák megoldásában. A kötet tíz újabb, általam írt érzelmi intelligencia fejlesztő mesét is tartalmaz a 4-9 éves korosztály számára. Nagy kedvvel folytattam Lilla és Tündérbogyó történetét, akik számos újabb kaland során fedezik fel a külső és belső világot.

Kádár Annamária - Mesepszichológia
Kutatások ​igazolják, hogy az életben való beválásunk nem csak értelmi képességeinken múlik. Az igazi sikereket és - ami még fontosabb! - a belső harmóniát, az önmagunkkal való elégedettséget csak akkor érhetjük el, ha képesek vagyunk felismerni a magunk és mások érzelmeit, kapcsolatokat teremteni, konfliktusokat kezelni, együttműködni, segítséget kérni, vágyainkat késleltetni, kitartani… Vagyis, ha fejlett az érzelmi intelligenciánk. A mese az érzelmi intelligencia fejlesztésének legfontosabb eszköze, olyan lelki táplálék, amely életre szóló nyomokat hagy a gyermekben. Egyrészt a mesélés sajátos szituációja, bensőséges hangulata adja meg az érzelmi biztonságot, azt a nyugodt, csendes és szeretetteljes légkört, amelyben meg lehet pihenni, el lehet lazulni, a rítust, amivel le lehet zárni egy mozgalmas és eseménydús napot. Ám a kisgyerek a mesehallgatás során nemcsak a szülőre, hanem befelé is figyel, saját vágyainak megfelelő fantáziaképet alkot, ami segíti őt a nap folyamán felgyűlt belső feszültségei, negatív érzései, félelmei feldolgozásában. Adjuk hát meg neki a lehetőséget arra, hogy az égig érő fa csúcsára kis kanászként felkapaszkodhasson! Annak a gyermeknek, aki mesét hallgatva nő fel, varázspálcája a saját elméje lesz, és képzelete, érzelmi intelligenciája segíti majd a megpróbáltatások közepette. Hogy miként támogathatjuk őt ebben? Erről írtam ezt a könyvet, mely tíz mesét is tartalmaz egy Lilla nevű kislányról, akinek képzeletbeli barátja, Tündérbogyó segít érzelmi konfliktusainak megoldásában. A mesék 4-9 éves gyerekeknek szólnak, és segítenek a frusztrációk, csalódások elviselésében, a pozitív és negatív érzelmek tudatosításában, a félelmek megszelídítésében, a testvérféltékenység kezelésében, a veszteségek elfogadásában és az önfeledt játékban. A szülőknek elárulom: én voltam az a kislány, aki attól félt, hogy a boszorkány megcsiklandozza a lábát, én vittem haza a kisegeret, utánam jött ki a nagyapám borotvahabos arccal. Tündérbogyó pedig az én belső hangom volt, akit most ebben a formában megszemélyesítettem. Dr. Kádár Annamária: Pszichológus, egyetemi adjunktus, a Babes-Bolyai Tudományegyetem marosvásárhelyi kirendeltségének vezetője. Diplomamunkájában és doktori disszertációjában több mint ezer, gyermekek által írt mesét vizsgált meg. Dolgozott iskolapszichológusként, jelenleg pedig az óvoda és elemi oktatás pedagógiája szakon tanít. Trénerként rendszeresen tart az érzelmi intelligencia fejlesztését célzó tréningeket. Az Erdély FM rádió Pszichotrillák című műsorának szakértője és társszerkesztője. Többször tartott már előadást a Nyitott Akadémián - kirobbanó temperamentumát, ízes erdélyi beszédét, derűs, szeretetteljes lényét és humánus gondolatait vastapssal jutalmazta a közönség.

Mérei Ferenc - V. Binét Ágnes - Gyermeklélektan
Ez ​a könyv a gyerekről szól. Érzelmeiről és kötődéseiről, gondolatairól és játékairól. Arról a sajátos szemléleti módról, ahogyan a világot látja: a gyermekiről. Az indulattelt feszültségnek és a játékos megoldásnak arról a gazdagságáról, amely az átélést jellemzi. (...) A gyermekinek a megértésével egyben saját történetünkről, gondolkodásunk alakulásáról, érzelmeink bontakozásáról, személyiségünk fejlődéséről is világosabb képet kapunk. Jobban föl tudjuk eleveníteni emlékeinket a világ megismeréséről, arról a felnőttszemmel meglepő kíváncsiságról, ahogyan gyermekkorunkban kipróbáltuk önmagunkat egy adott helyzet lehetséges változataiban. Többet tudunk felidézni azoknak az élményeknek a rendkívüli indulati hőfokából, amelyek korai kapcsolatigényeinknek örömeit és kudarcait őrzik. Nemcsak a gyereket ismerjük meg jobban, hanem önmagunkat is. Nevelni csak úgy tudunk, ha látjuk a gyerekben a felnőttet, akivé lesz. De a pszichológiai szemlélet - a nevelésben, a gyógyításban, az esztétikában - egyre inkább megkívánja azt is, hogy lássuk meg a felnőttben a gyereket, aki volt: a gyermekit.

Dorothy Einon - A ​tanulás kezdetei
A ​gyermek első évei hihetetlenül fontosak, hisz ekkor kezdi elsajátítani a később tovább tökéletesedő fizikai, szellemi és társadalmi készségeket. A Tanulás kezdetei ideális kalauz azok számára, akik szeretnék megérteni gyermekük fejlődését és segíteni akarnak neki. - Bemutatja a gyermek szellemi és testi fejlődését újszülött korától az iskolakezdésig. - A fejlődés minden szakaszához a gyermek képességeit próbára tevő játékokat és tevékenységeket javasol. - Bemutatja, hogyan tanul a gyerek, és leírja, hogyan fejleszthetjük a legfontosabb készségeket. - Számos szabadtéri programokkal kapcsolatos ötletet és a szülő-gyermek kapcsolatot erősítő tevékenységet tartalmaz. - Gyakorlati megoldásokat javasol számos hétköznapi problémára. - Az élettel teli szöveg, a hasznos ábrák és a színes fotók vonzóvá és könnyen használhatóvá teszik a könyvet.

Ruth Newton - A ​biztonságos kötődés megalapozása
Minden ​szülő tisztában van azzal, hogy tudatosan és tudattalanul is nagymértékben befolyásolja gyermeke alakuló személyiségét. A modern neurológiai kutatások mára azt is egyértelműen bebizonyították, hogy ez a hatás az első néhány életévben a legerősebb. Egyre pontosabban látjuk, hogy a korai szülő-gyerek kapcsolat minősége közvetlen hatással van a gyermek későbbi énképére, érzelmi biztonságára, kapcsolatteremtő képességére - sőt, még a kognitív fejlődésére is. Ennek megfelelően a kisgyermekkor legfontosabb feladata a szülő és a gyermek közötti érzelmi kötődés kialakítása. Bármilyen legyen is a kulturális, vallási és anyagi hátterünk, az iskolázottságunk, neveljük gyermekünket akár kétszülős családban, akár egyedül vagy mozaikcsaládban - a legnagyobb ajándék, amit adhatunk neki, az a biztonságos korai kötődés. Ez szülőként elsőre talán ijesztő felelősségnek tűnhet, de e könyv célja az, hogy a kötődésre és az érzelmi szabályozásra vonatkozó tudás birtokában azt nyújthassuk gyermekünknek, amire valóban szüksége van. Az is kiderül, hogy a gyerekre való ráhangolódás egyáltalán nem igényel a szülő részéről makulátlan tökéletességet. Bőven elegendő, ha az elégséges mértékű ráhangolódás segítségével megadjuk neki a biztos érzelmi alapokat, ha megtanulhatja, hogy számíthat a megértésünkre és védelmünkre, illetve arra, hogy segítünk neki szabályozni az érzelmeit mindaddig, amíg erre önállóan képessé nem válik. Noha a kutatások szerint a szülők saját kötődési típusa 75%-os biztonsággal bejósolja születendő gyermekük kötődési stratégiáját, ez egyben azt is jelenti, hogy van esélyünk tudatosan jobbat adni, mint amit hajdan esetleg mi kaptunk. A gyerekek ugyanis szuperanyák és -apák hiányában is kiegyensúlyozott felnőttekké cseperednek, ha szüleik többnyire érzékelik a ráhangolódás aktuális hiányát, és erőfeszítéseket tesznek ennek orvoslására. Ruth Newton gyermekpszichológus egyedülálló pozícióból szólal meg a témában, hiszen kutatóként alapos ismeretei vannak a korai kötődés neurológiai hátteréről, ugyanakkor terapeutaként bőséges gyakorlati tapasztalattal is rendelkezik. A szerző életkori szakaszonként tekinti át a korai kötődés és az érzelmi szabályozás legfontosabb kérdéseit, sok, a saját terápiás tapasztalatából vett példával, tipikus és rendhagyó fejlődési ívekről egyaránt. Könyve ajánlott olvasmány minden kisgyermeket nevelő szülőnek és pedagógusnak, azoknak is, akik nem csupán gyakorlati útmutatásra vágynak, hanem szeretnék mélyebben megérteni a téma neurobiológiai hátterét is.

Vida Ágnes - Babapszichológia
Miért ​alussza át az egyik csecsemő az éjszakát, és miért riasztja anyját óránként a másik? Miért játszik el magában akár félóráig is az egyik baba, és miért sír azonnal a másik, ha leteszik? Miért mar az arcodba és húzza meg a hajadat a kilenc hónapos, és miért bántja a többi kisgyereket a játszótéren a másfél éves, holott otthon sosem látott ilyet? Ez a könyv lélektani szempontból mutatja be, hogyan is „működik” a baba, mit érez, miként formálódik a személyisége, milyen veleszületett tulajdonságai vannak, és mi az, amit szülőként mi alakíthatunk. Miért fontos az, hogy anyaként vagy apaként megértsd a csecsemőkort? Például azért, mert így sokkal könnyebb lesz a helyzeted: tudod, miért viselkedik a gyermeked éppen úgy, ahogy; nem aggódsz azon, vajon „normális-e”, amit csinál; megérted, hogyan fejlődik – és innen már csak egy lépésre vagy egy-egy konkrét nevelési helyzet megoldásától. Nem kész, konzerv megoldásokat szeretnék átadni neked, mert azokkal már most is tele a padlás. „Hagyja sírni, anyuka” – mondja a védőnő. „Adj neki cumit, nekünk az segített” – mondja a szomszéd kismama. „Szoptasd meg, amikor csak sír” – ajánlja a szoptatáscentrikus internetes portál. De melyik a jó módszer? Sokan a megérzéseikre hagyatkoznak, mások vakon bíznak az orvos, a védőnő tanácsaiban, megint mások csak gyűjtik az információkat, és végül elbizonytalanodnak, mit is kéne tenniük. Én abban hiszek, hogy nincsenek egyedül üdvözítő módszerek – minden gyerek más, ezért ami az egyiküknél hatásos, az a másiknál hatástalan. És bizony mi szülők is mások vagyunk, a nevelési módszernek tehát nemcsak a gyerek, de a szülő személyiségéhez is illenie kell. Ez a könyv arról szól, hogyan találd meg az egyensúlyt a gyermek egyénisége, a saját személyiséged és a sokféle módszer között. Az interneten évente több ezer anyuka kérdéseire válaszolva gyűjtöttem össze azokat a tapasztalatokat, és formáltam azokat a technikákat, amelyeket e könyvben bemutatok. Vida Ágnes: Babapszichológus, a havi 250 000 olvasóval büszkélkedő Kismamablog és Gazdagmami szerzője. A Kismamablog 2011-ben, a HVG Golden Blog szavazásán elnyerte a legjobb szakértői blog címet.

Michael Winterhoff - Miért ​válnak zsarnokká a gyerekeink?
Hisztiző, ​zsarnok kisgyerekek, a szülők és tanárok iránti tiszteletet nem ismerő tizenévesek, munkába állni éptelen, erőszakos fiatalok... A társadalmi fejlődés sok tekintetben rossz irányba fordult, a szülők saját problémáikkal küzdenek. A felnőttek már nem tudnak gyerekeikkel szemben határokat szabó, tőlük a társadalmi szabályokat, közösségi rendet megkövetelő szülőkként, óvónőkként, tanárokként viselkedni. Meglepő és egyben megdöbbentő elemzésében a könyv pszichológus szerzője rámutat arra, hogy a modern - különösen az úgynevezett 68-as, a tekintélyelvvel szembeforduló - nevelési elvek milyen értelmi visszaélésekhez vezetnek gyermekeinkkel szemben, és ezt praxisából vett szemléletes példákkal, esetekkel illusztrálja. Szakvéleménye egyértelmű: gyerekeink csak akkor válhatnak érett, boldog felnőttekké, ha nem raboljuk el gyerekkorukat, azaz nem „kis felnőttként”, hanem ismét nevelendő gyermekekként bánunk velük. Ez a könyv azoknak szól, akik a szerzővel együtt meg kívánják akadályozni azt, hogy társadalmunk egyszer csak gyűlölni kezdje saját félrenevelt gyermekeit és szembeforduljon velük.

Ranschburg Jenő - Félelem, ​harag, agresszió
Ranschburg ​Jenő szemléletformáló könyve már az első kiadáskor nagy sikert aratott, a későbbiek során valósággal alapművé vált. A pedagógusok és a művelt nagyközönség érdeklődése nem csökkent iránta, olyannyira nem, hogy ezúttal már nyolcadik kiadásban tehetjük közzé. Értő olvasói nem csupán a címben jelzett - önmagában is igen gazdag - kérdéskört követhetik nyomon, hanem bepillantást nyernek a pszichikum kibontakozásának általánosabb törvényszerűségeibe is. Az első kiadás óta napvilágot látott szakirodalom válogatott bibliográfiája egészíti ki az eredeti szöveget.

Daniela Arbter-Öttl - Végre ​elaludt a gyerek!
Hajnali ​három - sírás a gyerekszobából! Sok kisgyerekes szülő számára ez ismétlődik minden éjszaka. A gyermekek alvási magatartásával kapcsolatos legújabb ismeretek alapján ez a könyv bemutatja, milyen szabályokat kell bevezetnünk, és hogyan lehet azokat alkalmaznunk. A tanácsadás érdeme, hogy nem egyetlen módszert kínál, hanem különféle eljárásokat ismertet az alvási problémák kezelésére, leírja azok előnyeit és hátrányait. Nagy segítséget jelent ez a szülőknek és a tanácsadók szakembereinek az egyéni megoldási mód kidolgozásában és következetes végrehajtásában.

Vekerdy Tamás - Érzelmi ​biztonság
Vajon ​mire van szükség ahhoz, hogy gyerekeink érvényesüljenek, beváljanak az életben? Valóban annyi mindenre, és olyan eszeveszett tempóban, mint azt a világ ma sugallja? Vekerdy Tamás szerint a válasz: nem. Nem az lesz sike­res felnőtt, aki kisgyerekkorában már fel­nőtt módon hajtott és teljesített, hanem az, aki teljes értékű kisgyerekéletet élhetett. Szülőként az érzelmi biztonság megadása a legjobb lehetőségünk arra, hogy megvédjük gyerekeinket a normálisnál nagyobb mértékű szorongástól, a sodródástól, a személytelen, így személyiséget roncsoló kapcsolatoktól. Aki érzelmi biztonságban, testi-lelki értelemben ölelő melegségben nő fel, az gyerekként és később felnőttként is jóval eredményesebben tudja megoldani és kiegyensúlyozottabban átvészelni az élet nehézségeit.  „Sokszor és sokfelé »tartottam előadást« a Nyitott Akadémia szervezésében. Azért tettem idézőjelbe a »tartottam előadást«, mert sokkal szívesebben mondanám így: beszélgettem. Ebbe a könyvbe tíz ilyen »előadás« – beszélgetés – szövege került bele, írott, szerkesztett formában. Szerzőtársaim mindazok a szülők, nagyszülők és gyerekek, óvónő, tanító és tanár kollégák, akikkel a rendelés, az óvoda-iskola látogatás óráiban vagy az »előadásokon« találkoztam, beszélgettem. (És persze remek szerkesztőm, aki írássá simította az élőszót.) Ha tehát találnak valami jót ebben a kötetben, azt maguknak köszönjék mindazok, akik az elmúlt években, évtizedekben szóba álltak velem, ha tévedésekre bukkannak, azt az én számlámra írják. Ott korlátolt maradtam. Nem tudtam a másik véleményt – a magamé mellé – el- és befogadni.” Vekerdy Tamás

Stephen Chbosky - Egy ​különc srác feljegyzései
Az ​Egy különc srác feljegyzései című könyv elbeszélője egy tizenöt éves középiskolás srác, Charlie. Furcsának és magányosnak érzi magát, mintha a pálya széléről, kívülállóként figyelné a körülötte zajló eseményeket. Egy nap elhatározza, hogy leveleket ír egy ismeretlennek, aki akár a barátja is lehetne. Ezekből a levelekből aztán szép lassan - olykor mulatságosan, olykor meghatóan - egy cseppet sem átlagos tinédzsert ismerhetünk meg. Charlie kétségbeesett erőfeszítéssel próbálja élni a saját életét, miközben menekül is előle, és ez a kettősség különleges, járatlan utak bejárására kényszeríti: családi drámák sora, új barátok, az első randevú, szexualitás, drogok... Chbosky regénye a lélek legmélyebb rezdüléseit tükrözi, miközben felidézi az olvasóban a felnőtté válás nehéz, semmi mással össze nem hasonlítható éveit. A kötet megjelenése óta több mint 1 000 000 példányban kelt el és hatalmas vitákat gerjesztett, miközben a tinédzserek megkerülhetetlen kultuszregényévé vált világszerte. Ellentmondásos módon egyszerre tiltott könyv és kötelező olvasmány az amerikai középiskolákban. Ez a regény ugyanazt jelenti a 21. századi tinédzsereknek, mint amit a Zabhegyező jelentett a szüleik generációinak.

Vekerdy Tamás - Gyerekek, ​óvodák, iskolák
Mire ​van szüksége a gyerekemnek - hogy boldoguljon? Milyen óvodát, iskolát válasszak neki - ha tehetem? Miért? És ha nincs választék? Milyen különórákra küldjem, ha tehetem, és mikortól? Mikor és mivel teszek jót neki, vele (mikor "építem a jövőjét")? Ha hajszolom, vagy ha kímélem? Miből tudom meg, hogy jól választottam-e? Mi jellemzi a jó óvodát, iskolát? Otthon mit kell még hozzátennem ahhoz, amit az óvoda, vagy az iskola követel tőle? Az ismert és kedvelt pszichológus a gyermeknevelésről, iskolaválasztásról ír a sorozat legújabb kötetében.

Suzanne Vallières - Pszichotrükkök ​3-6 éves korig
Szülőnek ​lenni nem mindig egyszerű! Mit feleljünk a miértekre vagy a kínos kérdésekre? Mit mondjunk, és mit ne mondjunk? Hogyan segítsük gyermekünk testi és lelki fejlődését? Szabad-e büntetni? Hogyan jutalmazzunk? Millió kérdéssel szembesülünk, amikor a kisbabából gondolkodó, önálló akarattal rendelkező kisgyerek lesz, és nemcsak a növekedéssel kell megbirkóznia, hanem az óvodai beilleszkedés nehézségeivel is. A Pszichotrükkök 3-6 éves korig a nagyobbacska gyermekek szüleinek kérdéseire ad világos, egyértelmű válaszokat. Suzanne Vallières kanadai pszichológusnő három gyerek édesanyja. 1990 óta foglalkozik gyermekekkel és serdülőkkel pszichoterapeutaként és fejlesztő pedagógusként. 1996 óta ír ismeretterjesztő cikkeket a gyermeknevelésről, emellett televíziós műsorok rendszeres szakértője is.

Penelope Leach - Picik ​és kicsik
Átdolgozott, ​új kiadás, mely a megváltozott és folyamatosan változó társadalom új típusú családjának íródott, hogy haszonnal forgatható legyen. Napjainkban a szülőknek újra és újra át kell gondolniuk, hogyan alakítható ki az egyensúly munka és otthonlét, nők és férfiak, anyák és apák között. A könyv kifejezetten a kisbaba és a kisgyerek szemszögéből íródott, és azt tekinti át, mi megy végbe a gyermekben születése pillanatától kezdve egészen addig, amíg átlép az iskola tágabb világába. Tárgyalja az összes testi, lelki, szellemi problémát, tudományosan megalapozott gyakorlati tanácsokat nyújt, helyes szemléletre nevel és gondolkodni tanít.

Dr. Benjamin Spock - Szülőnek ​lenni nehéz
Szülőnek ​lenni a feszültség és az öröm különös elegye. Amikor a fiaim még kicsik voltak, ráébredtem, hogy ha velük vagyok, mindig valami idegesség vesz rajtam erőt, miközben a kelleténél többet figyelek rájuk, aggódom értük és igazítom helyre őket. Tőlük távol azonban - például ha előadó körúton tartózkodom - büszkeség és szeretet érzése kerít hatalmába. Olyankor szégyenkezem, hogy jelenlétükben nem vagyok képes kifejezni örömömet és csodálatomat - szégyenkezem magam miatt és őmiattuk is. Idegen nagyszülők segítettek ennek felismerésében. "Miért nem szereztek nekem annyi örömöt a gyermekeim, mint most az unokáim?" - kérdezgettek. Lassan rájöttem, hogy nem kivételes, hanem nagyon is szabályszerű, ha a jó szülő aggódik és helyreigazít, mivel a szülői szeretet nem csak ölelgetés, sugárzó büszkeség és hencegés. Hozzátartozik, hogy gyerekeinket olyanoknak szeretnénk láttatni a rokonok, a barátok szemében, akik segítőkészek és udvariasak, tanáraik elismerését pedig azzal szeretnénk kivívni, hogy jól teljesítenek. Ez annyit jelent, hogy olyan felnőtté neveljük őket, aki lelkiismeretesen dolgozik, rendes szomszéd, hű házastárs és kötelességtudó szülő. A nevelés legalapvetőbb szintjén tartani. E gondok miatt válunk aggályoskodó szülőkké. És a jutalomra - egy-egy elismerő szóra vagy látványos eredményre - bizony várni kell. Legyünk tehát türelmesek!

Berente Ági - A ​babaápolás kézikönyve
Mikor ​jön el a pillanat, sokszor észre sem venni, csak dübög belülről hirtelen az érzés: gyermeket akarok! Gyermeket, végre, hogy tartalmassá váljon az eddig szinte üres élet. Gyermeket, hogy legyen nyomom a világban, lenyomatot hagyjak magamról a jövő számára. Gyermeket, hogy szilárduljon a kö­telék a Férfi és köztem. Gyermeket, hogy elkezdhessem végre felnőtt, önálló életem, hogy erezzem, valaki ízig-vérig csak az enyém. Gyermeket, mert gondoskodni szeretnék, táplál­ni, óvni és szeretni, megmutatni e hatalmas világ minden szépségét. Én. Neki. Berente Ági a Babaápolás kézikönyvét a csecsemőgondozásban még tapasztalatlan szülök számá­ra készítette, hogy segítse őket eligazodni a minden­napok útvesztőjében a baba egyéves koráig. Megtalálható benne minden olyan ismeret, amire egy szülőnek feltétlenül szüksége van ahhoz, hogy kisbabája egészségesen és kiegyensúlyozottan fejlőd­hessen; többek között az etetés, fürdetés, tornázás, masszírozás, pelenkázás, öl­töztetés, altatás, mondókázás és a sétáltatás „tudománya" is.

Giandomenico Bagatin - A ​bennünk élő gyermek
A ​világ kudarcélményeket közvetít felénk. E valóság elfogadása gyötrelmes a szívünkben élő gyermek számára, aki ezért egy bűvös, fájdalmaktól mentes világba menekül. Ily módon a reklám, a propaganda, a karizmatikus vezetők és a hollywoodi filmek ártalmas dolgokra képesek rávenni bennünket. A könyv világosan tárja fel a nagy átverés mechanizmusát, s azt is megmutatja, hogyan ébredhetünk fel a tömeghipnózisból, hogy szembenézzünk a valósággal.

Dr. Günter Clauss - Dr. Hans Hiebsch - Gyermekpszichológia
A ​nagy sikerű gyermeklélektani munka hatodik kiadásban jelenik meg magyar nyelven. Az általános tájékoztató rész után életkorok szerint tárgyalja a gyermek személyiségének kialakulását és életkori sajátosságait. Összefoglalja a gyermekpszichológia eddigi eredményeit, s függelékében ismerteti a patopszichológiai kérdéseket. Mivel a könyv hasznos gyakorlati útmutatásokat is ad, élénk érdeklődést keltett a pedagógusok körében is.

Szabadi Ilona - Az ​irkafirkától a meséig
A ​Magyar Nők Országos Tanácsa és a Kossuth Könyvkiadó fiatal szülők számára kíván segítséget nyújtani jogi, pedagógiai, esztétikai, egészségügyi, háztartásvezetési tanácsadó füzetek megjelentetésével. Kiadványunk ennek a füzetsorozatnak a része. A szerző a kisgyermekes szülőket akarja ráébreszteni a tudatos nevelésre, nem elméleti magyarázatokkal, hanem a mindennapi életben adódó konkrét lehetőségek felismertetésével. A nevelés minden életkorban a sokféle tevékenységhez kapcsolódó irányítás. A könyv bemutatja, hogyan vezessük be a kisgyermeket a kultúrába, hogy eleinte több, majd egyre kevesebb segítséggel, végül pedig önállóan folytatni tudja saját maga művelését, a körülötte levő világ sokoldalú megismerését. Az egyik lehetséges tevékenység a firkálás, amit a szülők már a 2. évben felkínálhatnak a gyermeknek. A firkálás, a rajzolás ismerkedés a világgal, kapcsolatteremtés a szülőkkel, és átvezet a képhez. A kép, a képeskönyv nézegetése, a mesekönyv, a mesélés 6 éves korig az olvasóvá válás útját egyengeti. Minden kisgyermekes szülőnek, aki tudatosan akarja nevelni gyermekét, ajánljuk a könyv elolvasását.

Csíkszentmihályi Mihály - Reed Larson - Kamasznak ​lenni
Hogyan ​élnek a kamaszok? Mit gondolnak az iskoláról, a családjukról, a barátaikról? Mitől félnek és mit szeretnének? CSÍKSZENTMIHÁLYI MIHÁLY és REED LARSON könyve különleges kutatásra alapozva válaszolja meg ezeket a kérdéseket. 75 véletlenszerűen kiválasztott tizenévest kértek fel, hogy amikor a maguknál hordott csipogóval jeleznek nekik - legyen az bármely napszak - jegyezzék fel, mire gondolnak, mit csinálnak éppen, hogyan érzik magukat. Az eredmény ez a könyv, amelyben feltárul a kamaszok mindennapi élete, akár az iskolában, akár a barátaikkal vagy éppen családjukkal töltik idejüket. Ha szeretnénk * hogy a felnövő generáció ne kallódjon el, * segíteni, hogy kamaszaink elégedett, boldog felnőttek legyenek, *hogy társadalmunk stabil maradjon, érdemes megfontolni, a "Kamasznak lenni" eredményeit és a szerzők ajánlásait. Lenyűgöző olvasmány, nemcsak tanulságos, de „kötelező irodalom" minden szülő, pedagógus és pszichológus számára.

Susan Forward - Mérgező ​szülők
Ki ​fogja be a szülő száját, ki fogja le a kezét, ki állítja meg, amikor gyalázza, veri, kínozza, vagy éppen megerőszakolja gyermekét? Kik azok a mérgező szülők? Esetleg Ön is az áldozatuk volt, vagy még ma is az? Netán úgy bánik saját gyerekeivel, ahogy Önnel tették a szülei? Magánéleti kapcsolatai rendre kudarcot vallanak? Fél az intimitástól, vagy éppenséggel annyira ragaszkodik a partneréhez, hogy mindent elnéz neki? Nehezen érvényesíti az érdekeit, és gyakran meghátrál vagy fellázad, ha ellenállásba ütközik? Ezekre és még számos hasonló kérdésre kap választ az olvasó ebben a világos, közérthető könyvben, amely helyenként megdöbbentő példákkal illusztrálja, milyen sérüléseket okoz a gyerek lelkében a destruktív szülői magatartás, és teszi a felnőtt embert - nemritkán egy életre - a szülők rabjává. A könyvből azt is megtudjuk, hogy az ilyen gyermek, hogyan léphet ki a szülők árnyékából és válhat meg káros örökségétől. Az önismeret útját járó ember elengedhetetlen úti- és segítőtársa ez a bátor, nyílt hangvételű, mély együttérzéssel megírt könyv, amely a sorsfordítás, a gazdagabb emberi kapcsolatok és a boldogabb, teljesebb élet lehetőségét kínálja fel az olvasónak.

Kovásznai Kató - Játszik ​a gyerek
A ​Magyar Nők Országos Tanácsa és a Kossuth Könyvkiadó fiatal szülők számára kíván segítséget nyújtani különböző jogi, pedagógiai, esztétikai, egészségügyi, háztartás vezetési tanácsadó füzetek megjelentetésével. Kiadványunk ennek a füzetsorozatnak egyik kötete. Ez, a játékkal foglalkozó füzetünk pedagógiai tárgyú. A szerző bemutatja, milyen jelentősége van a játéknak a kisgyerek életében. Ismerteti a kisgyermek első játékainak alakulását, a különböző játékfajták fejlődését. Áttekinti a játék személyiségfejlesztő hatását. Megtudjuk, mit jelent a játék, a mozgás az értelmi, az érzelmi és közösségi fejlődés szempontjából. Milyen hatása van a családi légkörnek a gyermek hangulatára, játékára. Tanácsokat ad: hol, mikor, mennyit játsszon a gyerek. A szülő hogyan figyelje meg és mit vegyen észre a gyermekjátékában, hogy testi és szellemi fejlődését ellenőrizni tudja, és fejlessze egyes készségeit. A gyerekek, a nevelési helyzetek ismeretében minden szülő maga tudja legjobban eldönteni, hogy mindezeket hogyan hasznosíthatja a mindennapi életben.

Ranschburg Jenő - Pszichológiai ​rendellenességek gyermekkorban
A ​lelki élet rendellenességeivel nem csupán az orvosok és a pszichológusok, de a gyakorló pedagógusok és a szülők is számos alkalommal találkoznak. Senki sem kerülheti el az olyan helyzeteket, amelyekben egyik-másik embertársunk pillanatnyi viselkedése vagy jellemző magatartása fokozottan köti le fígyelmünket, veszi igénybe türelmünket. Hogy ilyenkor kellő megértést tanúsíthassunk és a segítséghez vezető utat is fölleljük, nagy vonalakban ismernünk kell a kórlélektan alapvető fogalmait, összefüggéseit. Ranschburg Jenő arra vállalkozott, hogy átfogó igénnyel bevezesse olvasóit e terület problematikájába, illetve tájékoztasson a nemzetközi szakirodalomban található legfrissebb felismerésekről. E kötete a tőle megszokott, élvezetes stílusban szinte megjeleníti a zavarokkal küzdő gyerekeket.

Kim John Payne - Egyszerűbb ​gyermekkor
A ​világhírű pszichológus-pedagógus szerző műve több országban valóságos mozgalmat indított el: szülőkét, akik nem hagyják, hogy korunk konzumkultúrája bedarálja őket, és egy élhetőbb, tartalmasabb, szebb gyermekkort kívánnak lányaiknak és fiaiknak biztosítani. Ez a könyv arról szól, miként csökkenthetjük gyermekeink életében a fékevesztett tempót, a stresszt, a képernyők uralmát, a tárgyak, tevékenységek és tagolatlan információk sokaságát, melyek anélkül árasztják el és teszik függővé őket, hogy igazi örömet nyújtanának nekik. (Sőt: közvetlenül járulnak hozzá ahhoz, hogy napjainkban egyre több a különböző pszichológiai „címkével” ellátott – hiperaktív, figyelemzavaros, magatartászavaros – gyerek.) A könyvben leírt egyszerűsítési rendszer minden családban megvalósítható, feltéve, hogy megvan a szándék és az elkötelezettség. A lépéseket nem teendőjegyzéknek, hanem menünek kell tekinteni, melyből az olvasó választhatja ki a saját családjában megvalósítható és fenntartható pontokat. A szerző nem „könnyen, gyorsan” típusú instant megoldásokat kínál, hanem egy szemléletmódot: a gyermekkor tiszteletét. Ettől azonban nemcsak gyermekünk fog megkönnyebbülni, de mi magunk is felszabadítónak találjuk majd az egyszerűsítéssel nyert bensőségesebb, melegebb családi légkört és szülői hitelességünk növekedését. „Kívánom, hogy minél több szülőhöz jussanak el a könyv mindennapi életben hasznosítható ötletei. Nem fognak csalódni – egy más minőségű családi életet jósolok mindenkinek, aki kipróbálja. Én már megtettem: azóta nagyokat lélegzem, a családommal együtt.” László Zsuzsa oktatásszociológus

Peer Krisztina - Mi ​bántja a gyerek lelkét?
Ha ​egy hideg estén a gyerek mezítláb rohangál otthon a konyhakövön, majd másnap felfázásra panaszkodik, nem esünk kétségbe a szükségesnél jobban. Pontosan látjuk az ok-okozati összefüggést. Tudjuk, mi a teendő, a helyzet ismerős és átlátható. Nem így a pszichés eredetű megbetegedéseknél. Miért fáj a gyerek hasa állandóan? Baj, hogy ennyire fél az idegenektől? Túlságosan kötődik hozzám, biztos, hogy egészséges felnőtt lesz belőle? Eleget evett? Túl sokat evett? Biztosan nem lesz anorexiás? Lehet egy kisgyerek depressziós? Normális, hogy nem szólal meg az óvodában? Mi számít egyáltalán normálisnak? Mit csináljak most? Legyen szó csupán aggodalomról vagy tényleges intő jelről, a probléma soha nem egyszerű. Nehéz a szülőnek, a nevelőnek, de legfőképpen a gyermeknek. Ez a könyv igyekszik segíteni abban, hogy egy esetleges problémát minél előbb felismerjünk, és ezáltal az érintett gyermek és család minél előbb megkaphassa a szükséges segítséget vagy épp ellenkezőleg megnyugtassa az aggódó anyukát: ez a gyerek tökéletesen rendben van. Ez a könyv olyan gyerekkori betegségekről szól, amelyek magatartási, viselkedési, érzelmi vagy gondolkodásbeli eltérésekkel járnak. Olyan gyerekekről szól, akiket előszeretettel hívunk rossz gyerekeknek tesszük ezt anélkül, hogy pontosan ismernénk, mi rejlik a viselkedésük hátterében.

Tőkés-Szombath Hédi - Neveljünk ​együtt!
EGY ​MEGHÖKKENTŐ BEVEZETŐ (részlet a könyvből) "De az ÉLET az ÉLET. Sokszínű. Izgalmas. Gyötrelmes. Boldog és boldogtalan pillanatok, hónapok, évek. Örömök és súlyos kudarcok. Padlóra zuhanások és keserves föltápászkodások. Tragédiák és eszement örömök, elkövetett hibák és bűnök.... Mi magunk vagyunk, akik mindezt előidézzük és meg is éljük. Hol fenn, hol lenn. Nem tudok más tanácsot adni, mint azt, hogy tessék az életet megélni a maga és a magunk teljességében. Mi Magunk és a Másik Ember nem egy könyvnek egy bekezdése, hanem élő, gondolkodó és cselekvő „lelkes” Személyiség. Vannak köztünk HATÁROK, amelyek nem átléphetőek. De ehhez nem tankönyvre van szükség, hanem odafigyelésre. Együtt és egyszerre önmagunkra és a Másikra. Ebben a könyvben nincsenek – vagy ha mégis, azt nagyon nem akartam – pontokba regulázott hétköznapi jótanácsok. Szabad ezeken az írásokon elgondolkodni, szabad nem egyetérteni, szabad a falhoz csapva fölháborodni rajta, szabad nevetni, sőt kinevetni, ostobának vagy okosnak tartani..., de ÉLNI ebből (sem más könyvből) senki nem fog megtanulni. Ettől a könyvtől (vagy egy másiktól) nem lesz senki se jobb, se rosszabb. Ennek a könyvnek – ebből a szempontból – nincs semmi értelme."

Vicki Bennett - Élj ​okosan!
Csak ​fiataloknak! Bakfisoknak és kamaszoknak! A szerelem ismerőinek és azoknak, akik most szeretnék megismerni! Kedves fiatal barátunk, nincs semmi probléma! Könyvünk segít a barátság és a szerelem boldog és boldogtalan szakaszainak megértésében, segít magunk és mások megértésében, segít megtalálni a hangot a családunkkal. Segít abban, hogy mindig a legmegfelelőbb döntéseket hozhassuk, hogy fiatalon is igazán bölcsen vezessük életünket.

Bruce D. Perry - Maia Szalavitz - A ​ketrecbe zárt fiú
Mit ​tanulhatunk a traumát átélt gyerekektől a veszteségről, a szeretetről és a gyógyulásról? Mi történik, ha egy kisgyereket trauma ér? Hogyan hat a bántalmazás az agyra képes-e meggyógyulni? Bruce Perry páciensei elképzelhetetlen rémségeket éltek át: népirtást, szüleik meggyilkolását, családi erőszakot, szekrényben és ketrecben, világtól elzárt szektában töltött éveket. A kiváló gyerekpszichiáter történetei azt példázzák, hogy a trauma miként hat a gyerekek agyára, hogyan befolyásolja személyiségük alakulását. Ismerteti, milyen kreatív módszerekkel képes enyhíteni a súlyosan traumatizált gyerekek fájdalmát, hogy egészséges felnőttekké válhassanak. A rendkívüli szaktudással és empátiával megírt, szívbe markoló könyv drámai erővel figyelmeztet arra, hogy csak akkor remélhetjük a gyógyulást, csak akkor tudunk segíteni a traumák leküzdésében, a továbblépésben, ha minél jobban megismerjük az agy működését. Dr. Bruce D. Perry a Child Trauma Academy tudományos főmunkatársa. Dolgozott az FBI tanácsadójaként, a Texasi Gyermekkórház Pszichiátriai Osztályának osztályvezető főorvosaként és a houstoni Baylor Orvosi Egyetem Pszichiátriai Tanszékének kutatási igazgatóhelyetteseként. Maia Szalavitz tudományos és egészségügyi kérdésekkel foglalkozó díjnyertes amerikai újságíró.

Vajda Gaby - Anyám ​Takarója
Minden ​ember jövőjének, boldogságának alapállomása anyáink takarójának melegsége és illata. Kifejezetten ajánlom a könyvet azoknak, akiknek bárminemű félelmei vagy kérdései vannak a terhességgel, a szüléssel, a szoptatással vagy az anyasággal kapcsolatban. Hitet szeretnék adni mindazoknak, akik már elveszítették a hitüket! Mert örök mottóm: „Mindent lehet, csak akarni kell!” Örömmel töltene le, ha leendő vagy már gyakorlott apukák, nagypapák is elolvasnák a könyvet, hogy jobban megértsenek minket, a hormonoknak gyakran kiszolgáltatott nőket, anyákat, asszonyokat és gyermekeinket. Ha a mostani énem visszamehetne a múltba egykori önmagához, aki görcsösen, izgulva-félve nézett fel az égre, azt üzenném Neki és Nektek is: Ne félj! Kérlek, sose félj! Nem vagy egyedül sosem, Isten veled van, nem hagy el! Minden élő pillanatban veled van, még akkor is, ha Te csak egy sor lábnyomot látsz a homokban! Nem baj, ha nem szeret mindenki, ne akard, hogy mindenki szeressen, nem fog menni! Ne akarj mindenkinek megfelelni! Sok irigyed lesz, az ember eredendően gonosz lény, ne törődj velük, Te csak mindig a „Fénybe nézz”!

Thomas Lickona - Így ​neveljünk kedves gyereket
"Az ​életben három dolog fontos. Az első a kedvesség. A második a kedvesség. A harmadik pedig a kedvesség." Henry James Amikor megkérdezik a szülőket, felnőttként milyennek szeretnék látni a gyereküket, magától értetődő a válasz: boldognak és sikeresnek. Jóval nehezebb azonban megmondani, miként érhetjük el mindezt. A gyereknevelésnek nincs titkos receptje, de léteznek fontos elvek és gyakorlatok, amelyek segítenek, hogy a gyerekünkből kiegyensúlyozott, derűs felnőtt válhasson. A legújabb kutatások szerint mindebben kulcsfontosságú a kedvesség. AZOK A GYEREKEK, AKIK BARÁTSÁGOSAK, SEGÍTŐKÉSZEK ÉS EMPATIKUSAK, SOKKAL KIEGYENSÚLYOZOTTABBAK LESZNEK, S TÖBB POZITÍV VISSZAJELZÉST KAPNAK. A kedvesség azonban önmagában nem elég: szükség van más erényekre is, mint a bátorság, az önuralom, a tisztelet és a hála. Mit tehetünk szülőként mindazért, hogy ezek a tulajdonságok kialakuljanak és megerősödjenek a gyerekeinkben? Hogyan kezeljük az undokságot és a rosszindulatot? Hogyan kommunikáljunk otthon, és miként mutassunk példát? Az Így neveljünk kedves gyereket konkrét esetekkel és azonnal bevethető tippekkel segít, hogy olyan családi környezetet alakíthassunk ki, amelyben a gyerekeink szeretetteli, boldog emberekké válhatnak.

Thomas Armstrong - Tényleg ​ADHD-s a gyerekem?
Az ​elmúlt évtizedekben rendkívül megnőtt a figyelemzavarral, hiperaktivitással, ADHD-val diagnosztizált és kezelt gyerekek száma a világban. Vajon mi áll ennek az ugrásszerű növekedésnek a hátterében? Valóban járványszerűen terjedő betegséggel van dolgunk? Vagy sokszor egyszerűen csak rásütik az ADHD bélyegét az örökmozgó, rosszcsont gyerekekre? Mit tehetnek az aggódó szülők, akik szívük szerint a gyógyszerezés helyett más eszközt választanának? Thomas Armstrong, a téma világszerte elismert szakértője, könyvében a jelenség valódi okait kutatja, és bemutatja, milyen társadalmi-kulturális változások vezettek a világméretű „ADHD-járványhoz” – vagy amit annak neveznek. Legfőképpen nem hagyjuk, hogy a gyerekek valóban gyerekek legyenek. A négy és tizennyolc év közöttiek egyre kevesebbet mozognak, játszanak, egyre kevesebb időt töltenek a szabadban, viszont többet ülnek számítógép előtt, vagy néznek szorongást keltő műsorokat. A fiúkat nem engedjük fiúsan viselkedni. Idő előtt elkezdjük a gyerekeket követelményekkel nyomasztani, és túl magasra tesszük a mércét: inkább a gyerekek fogyatékosságaira és nem az erősségeire összpontosítunk. Közben a szülők egyre stresszesebb életet élnek, amiből a családok, a gyerekek is kiveszik a részüket. Számos ok vezethet tehát a figyelemzavar, az ADHD tüneteinek megjelenéséhez. Kezelésükben Armstrong körültekintésre int, gyógyszerek helyett elsősorban viselkedésterápiát ajánl. Könyve 101 kipróbált módszert ír le, amelyek látványos javulást eredményezhetnek a mindennapokban. A Tényleg ADHD-s a gyermekem? inspiráló útmutató szülőknek, tanároknak, hogy segítséget nyújthassanak a gyerekek összpontosítási és magatartásproblémáinak leküzdésében, és sikeresnek, boldognak láthassák őket az iskolában és az életben egyaránt. Thomas Armstrong, Ph.D., pszichológus, tanár, író, az American Institute for Learning and Human Development vezetője. Fő szakterülete a tanulás és az oktatás. Eddig tizenhat könyvet publikált összesen több mint egymillió példányban, melyeket huszonhat különböző nyelvre fordítottak le. Tudományos munkásságát szerte a világon elismerik, könyvei sok-sok szülőnek és pedagógusnak nyújtanak segítséget. Kaliforniában él és dolgozik.

Kollekciók