Ajax-loader

'gyermeklélektan' címkével ellátott könyvek a rukkolán

 


Grecsó Krisztián - Vera
Szeged, ​1980. Vera az általános iskola negyedik osztályába jár, jó tanuló, jó sportoló. A papa a honvédségen dolgozik, a mama meg minden nap várja őt tanítás után. De Vera biztonságosnak hitt élete pár hét leforgása alatt megváltozik. Az egyik eseményből következik a másik, mintha dominók dőlnének egymás után, mégsem lehet tudni, vajon mi indítja el az események láncolatát. Mi fordítja szembe végzetesen az addigi legjobb barátnőjével? Miért olyan jó és ugyanakkor ijesztő egyre több időt tölteni Józeffel, az új lengyel fiúval? És miért vannak a felnőtteknek titkaik, ha Verától azt várják el, hogy ő mindig csak az igazat mondja? Grecsó Krisztián új regénye arról szól, hogy a családi titkokat felfedni nemcsak tudás, de bátorság kérdése is. Vera felismeri: vannak helyzetek, amikor idő előtt kell felnőttként viselkednünk. És hogy fel lehet nőni a feladathoz.

Vekerdy Tamás - Gyerekek, ​óvodák, iskolák
Mire ​van szüksége a gyerekemnek - hogy boldoguljon? Milyen óvodát, iskolát válasszak neki - ha tehetem? Miért? És ha nincs választék? Milyen különórákra küldjem, ha tehetem, és mikortól? Mikor és mivel teszek jót neki, vele (mikor "építem a jövőjét")? Ha hajszolom, vagy ha kímélem? Miből tudom meg, hogy jól választottam-e? Mi jellemzi a jó óvodát, iskolát? Otthon mit kell még hozzátennem ahhoz, amit az óvoda, vagy az iskola követel tőle? Az ismert és kedvelt pszichológus a gyermeknevelésről, iskolaválasztásról ír a sorozat legújabb kötetében.

Vicki Bennett - Élj ​okosan!
Csak ​fiataloknak! Bakfisoknak és kamaszoknak! A szerelem ismerőinek és azoknak, akik most szeretnék megismerni! Kedves fiatal barátunk, nincs semmi probléma! Könyvünk segít a barátság és a szerelem boldog és boldogtalan szakaszainak megértésében, segít magunk és mások megértésében, segít megtalálni a hangot a családunkkal. Segít abban, hogy mindig a legmegfelelőbb döntéseket hozhassuk, hogy fiatalon is igazán bölcsen vezessük életünket.

Linn Skaber - A ​szívem egy bezárt bódé
"Nem ​könnyű a változások, fordulópontok, átrendeződések korszakában élni. Ilyen érzés kamasznak lenni. Mintha csak valaki átrendezte volna a szobádat a tudtod nélkül, anélkül, hogy megkérted volna rá. Hirtelen minden ismeretlen, teljesen más, te pedig ott állsz az új szobádat fürkészve, és arra gondolsz: mi ez a váratlan változás? Mi történt itt? Hol vannak a játékaim, az érzéseim, a biztonságom és az ismerős illatok? Hová lett mindez? Ez itt az enyém lenne?" Linn Skaber az életről, a pattanásokról, a békéről és a hiányérzetről kérdezte a fiatalokat, arról, hogy milyen érzés egyszerre gyermeknek és felnőttnek lenni, mi a legcsodálatosabb vagy a legfélelmetesebb a kamaszkorban, és miért olyan idegesítőek a felnőttek. A válaszokból fiktív monológok születtek, amelyekben a szerző igyekezett megragadni ennek az izgalmas és szép, ugyanakkor nehéz időszaknak a folyamatát. Mindegyik történetben magunkra ismerhetünk, akár a változások korában élünk, és válaszokra várunk, akár szülőként, a partvonalról szemléljük az eseményeket. Az illusztrációk a népszerű norvég grafikusművész, Lisa Aisato munkái.

W. Thomas Boyce - Orchideák ​és pitypangok
o ​Mi az oka, hogy a hasonló környezetben nevelkedő gyerekek közül az egyik sikeres, a másik pedig kudarcot vall? o Hogyan lehetséges, hogy ugyanabban a családban az egyik testvér elégedett, a másik pedig frusztrált? o Mit tehetek azért, hogy a gyerekem boldog életet éljen? A gyerekeknek csaknem az ötöde különleges érzékenységgel reagál a környezetére. Olyanok, mint az orchideák: ha megfelelő körülmények között nevelkednek, csodálatos virágzásnak indulnak, átlagon felül teljesítenek. Ha azonban negatív hatások érik őket, könnyen hajlamossá válnak a különböző fizikai és lelki betegségekre, s akár kisebb változásokra is viselkedési zavarokkal reagálhatnak. A legtöbb gyerek inkább a pitypanghoz hasonlítható: ők azok, akik átlagos körülmények között is jól teljesítenek, és az életükben bekövetkező változások ellenére lelkileg stabilak maradnak, zavartalanul fejlődnek. Dr. W. Thomas Boyce könyvének segítségével megérthetjük gyermekünk egyedi sajátosságait és igényeit, a praktikus tanácsokat és módszereket követve pedig segíthetünk, hogy gyermekünk kiteljesedhessen, akár az orchidea, akár a pitypang típusba tartozik.

Suzanne Vallières - Pszichotrükkök ​3-6 éves korig
Szülőnek ​lenni nem mindig egyszerű! Mit feleljünk a miértekre vagy a kínos kérdésekre? Mit mondjunk, és mit ne mondjunk? Hogyan segítsük gyermekünk testi és lelki fejlődését? Szabad-e büntetni? Hogyan jutalmazzunk? Millió kérdéssel szembesülünk, amikor a kisbabából gondolkodó, önálló akarattal rendelkező kisgyerek lesz, és nemcsak a növekedéssel kell megbirkóznia, hanem az óvodai beilleszkedés nehézségeivel is. A Pszichotrükkök 3-6 éves korig a nagyobbacska gyermekek szüleinek kérdéseire ad világos, egyértelmű válaszokat. Suzanne Vallières kanadai pszichológusnő három gyerek édesanyja. 1990 óta foglalkozik gyermekekkel és serdülőkkel pszichoterapeutaként és fejlesztő pedagógusként. 1996 óta ír ismeretterjesztő cikkeket a gyermeknevelésről, emellett televíziós műsorok rendszeres szakértője is.

Fischer Eszter - Modern ​mostohák
Amikor ​megmondtuk a férjem hatéves kislányának, hogy összeházasodunk, azt kérdezte tőlem, hogy akkor most én is az anyukája leszek-e. Mondtam: nem, hiszen neki van anyukája... Még hozzátettem, hogy nagyon remélem, hogy jóban leszünk, mivel ő nekem igazán rokonszenves, de az anyukája akkor sem leszek. Biztos van, aki ezt a választ barátságtalannak, visszautasítónak találja, de nekem az volt az érzésem, hogy a gyerek megkönnyebbült. Helyükre kerültek a dolgok. De hogyan kerülnek, kerülhetnek a helyükre a dolgok a patchwork-családban, azaz egy olyan kapcsolatban, amely nem független emberek újraházasodása révén jön létre? Milyen buktatókkal kell szembenézni? Ki segíthet a problémák megoldásában? Fischer Eszter pszichológus könyve ezt a korábban ritka, ma már azonban egyre gyakoribb együttélési formát vizsgálja - konkrét példákon keresztül -, számos tabuként kezelt vagy éppen elhallgatott kérdést is érintve.

Kim John Payne - Melegszívű ​fegyelmezés
A ​gyereknevelésben ugyanúgy vannak korszakok és divatok, mint a kultúra minden más területén. Volt idő, amikor a szülők túlzásba vitték a fegyelmezést, és a merev hozzáállással kikényszerített engedelmesség sok nemkívánatos következményhez vezetett. Ezzel szemben ma sok szülő még a fegyelmezés gondolatát is elutasítja, mert attól félnek, hogy ezzel eltaposnák gyerekük akaratát, és nem adnának teret egyénisége kibontakozásához. Nem akarják kitenni őt sok rossz élménynek, amit nekik maguknak kellett hajdan átélniük, és persze nem tehetetlen talpnyalóvá, hanem erős akaratú felnőtté szeretnék nevelni, akitől távol áll a kritikátlan tekintélytisztelet. Mások attól tartanak, hogy a fegyelmezés elidegenítené tőlük a gyereküket. Ám ha egy gyereknek nagyobb szabadságot adunk, mint amivel bánni képes, akkor könnyen olyan helyzetekbe kerül, amelyekben nem boldogul. Mivel nem érzi magát biztonságban, szorongó, frusztrált és zavarodott lesz, folyamatosan ellenszegül, és kihívó viselkedéssel igyekszik a szülőből válaszreakciót kicsikarni, vagy olyan dolgokról kezd rendelkezni, amelyekről a felnőttnek kellene döntenie. Ma a gyerekek egyébként is nehéz helyzetben vannak: túl sok inger éri őket, és túl sok a bizonytalanság az életükben. Éppen ezért mára a zavarodottság és a megnövekedett szorongás vált "normálissá", és ezek fényében nincs mit csodálkozni azon, hogy otthon és az iskolában is mind gyakrabban találkozhatunk problémás viselkedéssel. Ám fontos, hogy megértsük: ilyenkor nem egyszerűen "rossz magaviseletet", hanem a biztonságérzetet hozó egyensúly meglelésére tett kísérleteket láthatunk. Bármilyen sokra is becsüljük a szabadságot, a korlátok és határok elengedhetetlenek ahhoz, hogy egy gyerek mentális egészségben nőhessen fel, és képes legyen megfelelően tájékozódni. Mindaddig, amíg ezeket tudatosan a gyerek változó igényeihez igazítjuk, nem kell attól félnünk, hogy elnyomjuk őt, vagy megromlik a kapcsolatunk. Éppen ellenkezőleg: a korának és aktuális helyzetének megfelelő, rugalmas határok a gondoskodás és biztonság érzetét nyújtják, így a szülő és gyerek közötti kötődést is erősítik. Kim John Payne az egyik legismertebb ma is élő gyermekpszichológus, akinek Egyszerűbb gyermekkor című műve világszerte és Magyarországon is óriási sikert aratott. Új könyvében a melegszívű fegyelmezés filozófiájával és gyakorlatával ismertet meg, melyek segítségével a kényes nevelési helyzetekben is jól reagálhatunk, hatékonyan kezelve az ellenszegülő, provokatív, követelőző és más módon problematikus megnyilvánulásokat. "Melegszívű fegyelmezés, irányítás, ide fut ki ez a könyv, rengeteg gyakorlati tanáccsal, és láthatod: így tudsz magadnak, gyerekednek és mindnyájunknak egy jobb világot építeni." Dr. Vekerdy Tamás

Kim John Payne - Egyszerűbb ​gyermekkor
A ​világhírű pszichológus-pedagógus szerző műve több országban valóságos mozgalmat indított el: szülőkét, akik nem hagyják, hogy korunk konzumkultúrája bedarálja őket, és egy élhetőbb, tartalmasabb, szebb gyermekkort kívánnak lányaiknak és fiaiknak biztosítani. Ez a könyv arról szól, miként csökkenthetjük gyermekeink életében a fékevesztett tempót, a stresszt, a képernyők uralmát, a tárgyak, tevékenységek és tagolatlan információk sokaságát, melyek anélkül árasztják el és teszik függővé őket, hogy igazi örömet nyújtanának nekik. (Sőt: közvetlenül járulnak hozzá ahhoz, hogy napjainkban egyre több a különböző pszichológiai „címkével” ellátott – hiperaktív, figyelemzavaros, magatartászavaros – gyerek.) A könyvben leírt egyszerűsítési rendszer minden családban megvalósítható, feltéve, hogy megvan a szándék és az elkötelezettség. A lépéseket nem teendőjegyzéknek, hanem menünek kell tekinteni, melyből az olvasó választhatja ki a saját családjában megvalósítható és fenntartható pontokat. A szerző nem „könnyen, gyorsan” típusú instant megoldásokat kínál, hanem egy szemléletmódot: a gyermekkor tiszteletét. Ettől azonban nemcsak gyermekünk fog megkönnyebbülni, de mi magunk is felszabadítónak találjuk majd az egyszerűsítéssel nyert bensőségesebb, melegebb családi légkört és szülői hitelességünk növekedését. „Kívánom, hogy minél több szülőhöz jussanak el a könyv mindennapi életben hasznosítható ötletei. Nem fognak csalódni – egy más minőségű családi életet jósolok mindenkinek, aki kipróbálja. Én már megtettem: azóta nagyokat lélegzem, a családommal együtt.” László Zsuzsa oktatásszociológus

Suzanne Vallières - Pszichotrükkök ​0-3 éves korig
Szülővé ​válni nem is olyan egyszerű! A "Pszichotrükkök 0–3 éves korig" világos, egyértelmű válaszokat ad azokra a kérdésekre, amelyeket a szülők a leggyakrabban feltesznek gyermekeikkel kapcsolatban. Egyszerű, praktikus tanácsokkal és trükkökkel szolgál, hogy megkönnyítse a kisgyermekes családok életét. Ha pedig épp nincs időnk elveszni az egyes témákban, akkor is segít: minden fejezet végén röviden, velősen összefoglalja, mit és hogyan érdemes tennünk. Suzanne Vallières kanadai pszichológusnő három gyerek édesanyja. 1990 óta foglalkozik gyermekekkel és serdülőkkel pszichoterapeutaként és fejlesztő pedagógusként. 1996 óta ír ismeretterjesztő cikkeket a gyermeknevelésről, emellett televíziós műsorok rendszeres szakértője is.

Dr. Günter Clauss - Dr. Hans Hiebsch - Gyermekpszichológia
A ​nagy sikerű gyermeklélektani munka hatodik kiadásban jelenik meg magyar nyelven. Az általános tájékoztató rész után életkorok szerint tárgyalja a gyermek személyiségének kialakulását és életkori sajátosságait. Összefoglalja a gyermekpszichológia eddigi eredményeit, s függelékében ismerteti a patopszichológiai kérdéseket. Mivel a könyv hasznos gyakorlati útmutatásokat is ad, élénk érdeklődést keltett a pedagógusok körében is.

Gerlinde Ortner - Gyógyító ​mesék
Ugye, ​Kedves Szülőtárs, az Ön családjában is előfordult már, hogy a gyermeke csúnya szavakat használt, rágta a körmét, nem akart óvodába menni, zavarta a tanítást? És még sorolhatnánk hosszan a gyermekkori magatartászavarokat, amelyeket elmondani is szégyellünk sokszor, mert azt hisszük, bennünk, szülőkben van a hiba. Olyan meséket gyűjtött össze egy kötetbe az osztrák pszichológusnő, amelyeket szorongó, riadozó kisgyermekeinknek mesélhetünk elalvás előtt, okosan irányítva, hogy lassan-lassan le tudja győzni szorongásait. A mesékhez részletes, alapos kísérőszöveg járul, amely megmagyarázza a szülőknek, hogyan viselkedjenek az adott magatartászavar esetén. Meséljünk hát örömre, gyógyításra, magunk és gyermekünk épülésére.

Mérei Ferenc - V. Binét Ágnes - Gyermeklélektan
Ez ​a könyv a gyerekről szól. Érzelmeiről és kötődéseiről, gondolatairól és játékairól. Arról a sajátos szemléleti módról, ahogyan a világot látja: a gyermekiről. Az indulattelt feszültségnek és a játékos megoldásnak arról a gazdagságáról, amely az átélést jellemzi. (...) A gyermekinek a megértésével egyben saját történetünkről, gondolkodásunk alakulásáról, érzelmeink bontakozásáról, személyiségünk fejlődéséről is világosabb képet kapunk. Jobban föl tudjuk eleveníteni emlékeinket a világ megismeréséről, arról a felnőttszemmel meglepő kíváncsiságról, ahogyan gyermekkorunkban kipróbáltuk önmagunkat egy adott helyzet lehetséges változataiban. Többet tudunk felidézni azoknak az élményeknek a rendkívüli indulati hőfokából, amelyek korai kapcsolatigényeinknek örömeit és kudarcait őrzik. Nemcsak a gyereket ismerjük meg jobban, hanem önmagunkat is. Nevelni csak úgy tudunk, ha látjuk a gyerekben a felnőttet, akivé lesz. De a pszichológiai szemlélet - a nevelésben, a gyógyításban, az esztétikában - egyre inkább megkívánja azt is, hogy lássuk meg a felnőttben a gyereket, aki volt: a gyermekit.

Dr. Henry Cloud - Dr. John Townsend - Gyerekhatárok
A ​nevelés célja - emelik ki a szerzők -, hogy gyermekeink önmagukért felelősséget vállaló és mások iránt figyelmes felnőttekké váljanak. A gyermeknevelésben a kapcsolat fontosságát hangsúlyozzák. A gyerekek a szüleikkel való kapcsolatukban szerezhetnek tapasztalatot a határok működéséről, amikor viselkedésük következményeivel találkoznak, vagy amikor korlátokba ütköznek. A pszichológus és családterapeuta szerzőpáros könyve bemutatja, miként állíthatók a határok a jellemformálás szolgálatába - csecsemőkortól tinédzserkorig. Humorral, konkrét példákkal, az életből vett párbeszédekkel teszik olvasmányossá és a gyakorlatban is jól hasznosíthatóvá könyvüket.

Po Bronson - Ashley Merryman - Amit ​rosszul tudtunk a gyerekekről
Po ​Bronson és Ashley Merryman műve 2009 egyik legnagyobb példányszámban értékesített könyve volt az Amazonon, óriási visszhangot keltett az amerikai sajtóban és a szülők körében, azóta pedig a világ számos országában kiadták. A két tudományos újságíró több évig tartó aprólékos munkával gyűjtötte össze azokat a friss kutatási eredményeket, amelyek valami újat, érdekeset mondanak nekünk a gyerekekről. Mikor ártunk a dicsérettel, és hogyan motiválhatunk vele igazán jól? Milyen, eddig nem ismert következményekkel jár, ha egy gyerek a szükségesnél kevesebbet alszik? Miért hazudik nekünk a gyerekünk, és mit tehetünk azért, hogy ezt ritkábban tegye? Milyen módszerrel ösztönözhetjük a legjobban kisbabánk nyelvi fejlődését? Mi a testvérkonfliktusok oka, és miként csökkenthetjük gyakoriságukat? Miért követnek el a tinédzserek teljesen nyilvánvaló őrültségeket? Mikor derül ki, hogy egy gyerek tehetséges-e? Miért állítják a tudósok, hogy kamaszoknál a szülőkkel való vita a tisztelet jele, és éppen hogy erősíti a kapcsolatot? Hogyan tanítható az önkontroll, és mit nyerhet vele a gyerekünk? Miként lehetséges, hogy közösségben gyakran a legjobb családi körülmények közül jövő, népszerű gyerekek is agresszíven és kegyetlenül viselkednek? Számos izgalmas kérdés, és sokszor meglepő, máskor ösztönös szülői magatartásunknak tudományos megerősítést adó válaszok. Egyes fejezetekhez dr. Vekerdy Tamás és dr. Kádár Annamária írt szakmai kommentárt.

Giandomenico Bagatin - A ​bennünk élő gyermek
A ​világ kudarcélményeket közvetít felénk. E valóság elfogadása gyötrelmes a szívünkben élő gyermek számára, aki ezért egy bűvös, fájdalmaktól mentes világba menekül. Ily módon a reklám, a propaganda, a karizmatikus vezetők és a hollywoodi filmek ártalmas dolgokra képesek rávenni bennünket. A könyv világosan tárja fel a nagy átverés mechanizmusát, s azt is megmutatja, hogyan ébredhetünk fel a tömeghipnózisból, hogy szembenézzünk a valósággal.

Deákné B. Katalin - Minden ​kezdet nehéz
Minden ​gyermek életének meghatározó élménye az iskolakezdés. Az, hogy milyen lesz a gyermek és az iskola viszonya, nagyban függ attól, milyen sikerek, kudarcok érik az első osztályban. A könyv valamennyi tantárgy tanulási nehézségeire játékos megoldást kínál. Segítségével a tanulás, a gyakorlás nem kényszerű rossz, hanem kellemes időtöltés lesz. A könyvből a szülők tájékozódhatnak az egyes tanítási módszerekről, megtalálják benne a mindenre gyógyírt nyújtó szeretet kifejezésformáit is.

Beth A. Grosshans - Janet H. Burton - Ki ​az úr a háznál?
Világszerte ​otthonok ezreiben sokkal inkább a gyerekek, s nem a szülők szabják meg a családi életet és csinálnak belőle rettentő zűrzavart. Zaklatottan, könnyektől terhesen telnek a reggelek, a leckeírás fölér egy rémálommal, minden étkezés merő fejfájás, és ami a lefekvést illeti jobb nem is gondolni rá. A szobafogság módszere, amelyhez az elmúlt két évtizedben sűrűn folyamodnak a szülők, többnyire nem hoz eredményt. Dr. Beth Grosshans gyermekpszichológus arra a következtetésre jut, hogy a gyerekek oly gyakran mutatott zavaró magatartásformái a rakoncátlanságtól a szorongásig legtöbbször azért alakulnak ki, mert a szülők hatalmat ruháznak át a gyerekre. A Büntetésen innen szobafogságon túl fejezeteiben a pszichológus megmutatja, miként esünk mi, szülők, működésképtelen viselkedési minták fogságába, majd kezünkbe adja azokat az eszközöket, amelyek segítségével nemcsak kilábalhatunk, hanem gyermekeinket is rávezethetjük a rendezettebb, tiszteletteljes, együttműködő magatartás szeretetére. Dr. Grosshans először azzal a négy szülői stílussal ismerteti meg olvasóit, amelyek leggyakrabban borítják föl a családi erőegyensúlyt. Azután bemutatja a létrát ezt az öt lépésből álló, könnyen követhető programot, amelyet otthon és nyilvános helyen egyaránt jól használhatunk. Dr. Grosshans mindennapi helyzetekben alkalmazható, konkrét utasításokkal és szövegkönyvekkel szolgál, megmutatja, hogyan vessük be a létrát, ha gyermekünk viselkedése aggodalomra ad okot, hogyan orvosoljunk dührohamokat, szorongásos félelmeket, evés miatti csatározást, alvásproblémákat és a szobatisztaságra szoktatás nehézségeit. Útmutatása mellett hamarosan béke és összhang veszi át azoknak a konfliktusoknak a helyét, amelyeket még a szobafogságon innen szereztünk.

Ruth Newton - A ​biztonságos kötődés megalapozása
Minden ​szülő tisztában van azzal, hogy tudatosan és tudattalanul is nagymértékben befolyásolja gyermeke alakuló személyiségét. A modern neurológiai kutatások mára azt is egyértelműen bebizonyították, hogy ez a hatás az első néhány életévben a legerősebb. Egyre pontosabban látjuk, hogy a korai szülő-gyerek kapcsolat minősége közvetlen hatással van a gyermek későbbi énképére, érzelmi biztonságára, kapcsolatteremtő képességére - sőt, még a kognitív fejlődésére is. Ennek megfelelően a kisgyermekkor legfontosabb feladata a szülő és a gyermek közötti érzelmi kötődés kialakítása. Bármilyen legyen is a kulturális, vallási és anyagi hátterünk, az iskolázottságunk, neveljük gyermekünket akár kétszülős családban, akár egyedül vagy mozaikcsaládban - a legnagyobb ajándék, amit adhatunk neki, az a biztonságos korai kötődés. Ez szülőként elsőre talán ijesztő felelősségnek tűnhet, de e könyv célja az, hogy a kötődésre és az érzelmi szabályozásra vonatkozó tudás birtokában azt nyújthassuk gyermekünknek, amire valóban szüksége van. Az is kiderül, hogy a gyerekre való ráhangolódás egyáltalán nem igényel a szülő részéről makulátlan tökéletességet. Bőven elegendő, ha az elégséges mértékű ráhangolódás segítségével megadjuk neki a biztos érzelmi alapokat, ha megtanulhatja, hogy számíthat a megértésünkre és védelmünkre, illetve arra, hogy segítünk neki szabályozni az érzelmeit mindaddig, amíg erre önállóan képessé nem válik. Noha a kutatások szerint a szülők saját kötődési típusa 75%-os biztonsággal bejósolja születendő gyermekük kötődési stratégiáját, ez egyben azt is jelenti, hogy van esélyünk tudatosan jobbat adni, mint amit hajdan esetleg mi kaptunk. A gyerekek ugyanis szuperanyák és -apák hiányában is kiegyensúlyozott felnőttekké cseperednek, ha szüleik többnyire érzékelik a ráhangolódás aktuális hiányát, és erőfeszítéseket tesznek ennek orvoslására. Ruth Newton gyermekpszichológus egyedülálló pozícióból szólal meg a témában, hiszen kutatóként alapos ismeretei vannak a korai kötődés neurológiai hátteréről, ugyanakkor terapeutaként bőséges gyakorlati tapasztalattal is rendelkezik. A szerző életkori szakaszonként tekinti át a korai kötődés és az érzelmi szabályozás legfontosabb kérdéseit, sok, a saját terápiás tapasztalatából vett példával, tipikus és rendhagyó fejlődési ívekről egyaránt. Könyve ajánlott olvasmány minden kisgyermeket nevelő szülőnek és pedagógusnak, azoknak is, akik nem csupán gyakorlati útmutatásra vágynak, hanem szeretnék mélyebben megérteni a téma neurobiológiai hátterét is.

Alice Miller - A ​tehetséges gyermek drámája és az igazi én felkutatása
A ​lelki betegségek elleni harc egyetlen hatásos fegyvere: saját gyermekkorunk egyedi és egyszeri történetének érzelmi felfedezése. Meg tudunk-e valaha is szabadulni minden illúziónktól? Az élet ugyanis teli van illúziókkal, valószínűleg azért, mert a valóság elviselhetetlennek tűnik számunkra. Az igazságot mégsem nélkülözhetjük, hiszen annak elvesztéséért súlyos betegségekkel kell fizetnünk. Ezért hosszú folyamat során próbáljuk felkutatni saját személyes igazságunkat, amely mindig fájdalmas - hacsak be nem érjük az intellektuális belátással. Ez esetben azonban ismét megmaradunk illúzióink világában. Múltunkat a legkevésbé sem tudjuk megváltoztatni, a sérüléseket, melyeket gyermekkorunkban elszenvedtünk, nem tehetjük meg nem történtekké. Ám saját magunkat megváltoztathatjuk, "kijavíthatjuk", s saját elvesztett integritásunkat visszanyerhetjük. Ez megteremtheti számunkra a lehetőséget, hogy kiszabaduljunk a gyermekkor láthatatlan, mégis oly rémületes fogságából.

Selma H. Fraiberg - Varázsos ​évek
Hogyan ​értsük meg és miként kezeljük a korai gyerekkor problémáit A kisgyermek életének első esztendői varázsos évek: a gyermek pszichológiai értelemben varázsló ebben a korszakban, a világról szerzett fogalmai mágikusak: azt képzeli, hogy cselekedetei, sőt gondolatai is események közvetlen okozói lehetnek. Később egyre több objektív ismeretet szerez a világról, és meg tudja szabadítani megfigyeléseit és következetetéseit korábbi gondolatvilága torzításaitól. Az amerikai gyermekpszichológus könyve az első öt életév személyiségfejlődéséről szól, leírja, és gyakorlati szemszögből megmagyarázza a különböző fejlődési fokokkal összefüggő tipikus problémákat. Mindenható recepteket, használati utasítást persze nem adhat, hiszen a nehéz pillanatokban gyöngéd, szerető, gyakran ösztönös szülői megérzésünk adja kezünkbe a helyes megoldást. Mégis, nagyobb biztonsággal reagál a szülő a kisgyermek fejlődése során felvetődő gondokra, ha tisztában van azokkal a felismerésekkel, amelyeket a tudomány az elmúlt évtizedekben a gyermekpszichológia és a gyermeknevelés terén tett.

Ranschburg Jenő - Félelem, ​harag, agresszió
Ranschburg ​Jenő szemléletformáló könyve már az első kiadáskor nagy sikert aratott, a későbbiek során valósággal alapművé vált. A pedagógusok és a művelt nagyközönség érdeklődése nem csökkent iránta, olyannyira nem, hogy ezúttal már nyolcadik kiadásban tehetjük közzé. Értő olvasói nem csupán a címben jelzett - önmagában is igen gazdag - kérdéskört követhetik nyomon, hanem bepillantást nyernek a pszichikum kibontakozásának általánosabb törvényszerűségeibe is. Az első kiadás óta napvilágot látott szakirodalom válogatott bibliográfiája egészíti ki az eredeti szöveget.

Berente Ági - A ​babaápolás kézikönyve
Mikor ​jön el a pillanat, sokszor észre sem venni, csak dübög belülről hirtelen az érzés: gyermeket akarok! Gyermeket, végre, hogy tartalmassá váljon az eddig szinte üres élet. Gyermeket, hogy legyen nyomom a világban, lenyomatot hagyjak magamról a jövő számára. Gyermeket, hogy szilárduljon a kö­telék a Férfi és köztem. Gyermeket, hogy elkezdhessem végre felnőtt, önálló életem, hogy erezzem, valaki ízig-vérig csak az enyém. Gyermeket, mert gondoskodni szeretnék, táplál­ni, óvni és szeretni, megmutatni e hatalmas világ minden szépségét. Én. Neki. Berente Ági a Babaápolás kézikönyvét a csecsemőgondozásban még tapasztalatlan szülök számá­ra készítette, hogy segítse őket eligazodni a minden­napok útvesztőjében a baba egyéves koráig. Megtalálható benne minden olyan ismeret, amire egy szülőnek feltétlenül szüksége van ahhoz, hogy kisbabája egészségesen és kiegyensúlyozottan fejlőd­hessen; többek között az etetés, fürdetés, tornázás, masszírozás, pelenkázás, öl­töztetés, altatás, mondókázás és a sétáltatás „tudománya" is.

Vekerdy Tamás - Érzelmi ​biztonság
Vajon ​mire van szükség ahhoz, hogy gyerekeink érvényesüljenek, beváljanak az életben? Valóban annyi mindenre, és olyan eszeveszett tempóban, mint azt a világ ma sugallja? Vekerdy Tamás szerint a válasz: nem. Nem az lesz sike­res felnőtt, aki kisgyerekkorában már fel­nőtt módon hajtott és teljesített, hanem az, aki teljes értékű kisgyerekéletet élhetett. Szülőként az érzelmi biztonság megadása a legjobb lehetőségünk arra, hogy megvédjük gyerekeinket a normálisnál nagyobb mértékű szorongástól, a sodródástól, a személytelen, így személyiséget roncsoló kapcsolatoktól. Aki érzelmi biztonságban, testi-lelki értelemben ölelő melegségben nő fel, az gyerekként és később felnőttként is jóval eredményesebben tudja megoldani és kiegyensúlyozottabban átvészelni az élet nehézségeit.  „Sokszor és sokfelé »tartottam előadást« a Nyitott Akadémia szervezésében. Azért tettem idézőjelbe a »tartottam előadást«, mert sokkal szívesebben mondanám így: beszélgettem. Ebbe a könyvbe tíz ilyen »előadás« – beszélgetés – szövege került bele, írott, szerkesztett formában. Szerzőtársaim mindazok a szülők, nagyszülők és gyerekek, óvónő, tanító és tanár kollégák, akikkel a rendelés, az óvoda-iskola látogatás óráiban vagy az »előadásokon« találkoztam, beszélgettem. (És persze remek szerkesztőm, aki írássá simította az élőszót.) Ha tehát találnak valami jót ebben a kötetben, azt maguknak köszönjék mindazok, akik az elmúlt években, évtizedekben szóba álltak velem, ha tévedésekre bukkannak, azt az én számlámra írják. Ott korlátolt maradtam. Nem tudtam a másik véleményt – a magamé mellé – el- és befogadni.” Vekerdy Tamás

Bruno Bettelheim - A ​mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek
Az ​elmúlt évtizedekben a "racionalista" beállítottságú pedagógusok és pszichológusok úgy vélték, hogy a mesék ijesztő és kegyetlen motívumai ártalmasak a gyermeki lélek fejlődésére, ezért támadták és akadályozták a mesék eredeti, népi, "hagyományos" fogalmazásban való megjelenését. Bruno Bettelheim gyermekpszichológus a mesék részletes elemzése során bemutatja, hogy a felnőtt ésszel ijesztőnek és kegyetlennek tűnő mesemotívumok milyen módon vesznek részt a gyermek lelki "anyagcseréjében", és hogyan segítenek megoldani a valóban ijesztő konfliktusokat, melyek lélektani megértése és feldolgozása nélkül a gyermek nehezen válhat kiegyensúlyozott, ép lelkű felnőtté.

Csíkszentmihályi Mihály - Reed Larson - Kamasznak ​lenni
Hogyan ​élnek a kamaszok? Mit gondolnak az iskoláról, a családjukról, a barátaikról? Mitől félnek és mit szeretnének? CSÍKSZENTMIHÁLYI MIHÁLY és REED LARSON könyve különleges kutatásra alapozva válaszolja meg ezeket a kérdéseket. 75 véletlenszerűen kiválasztott tizenévest kértek fel, hogy amikor a maguknál hordott csipogóval jeleznek nekik - legyen az bármely napszak - jegyezzék fel, mire gondolnak, mit csinálnak éppen, hogyan érzik magukat. Az eredmény ez a könyv, amelyben feltárul a kamaszok mindennapi élete, akár az iskolában, akár a barátaikkal vagy éppen családjukkal töltik idejüket. Ha szeretnénk * hogy a felnövő generáció ne kallódjon el, * segíteni, hogy kamaszaink elégedett, boldog felnőttek legyenek, *hogy társadalmunk stabil maradjon, érdemes megfontolni, a "Kamasznak lenni" eredményeit és a szerzők ajánlásait. Lenyűgöző olvasmány, nemcsak tanulságos, de „kötelező irodalom" minden szülő, pedagógus és pszichológus számára.

Kovásznai Kató - Játszik ​a gyerek
A ​Magyar Nők Országos Tanácsa és a Kossuth Könyvkiadó fiatal szülők számára kíván segítséget nyújtani különböző jogi, pedagógiai, esztétikai, egészségügyi, háztartás vezetési tanácsadó füzetek megjelentetésével. Kiadványunk ennek a füzetsorozatnak egyik kötete. Ez, a játékkal foglalkozó füzetünk pedagógiai tárgyú. A szerző bemutatja, milyen jelentősége van a játéknak a kisgyerek életében. Ismerteti a kisgyermek első játékainak alakulását, a különböző játékfajták fejlődését. Áttekinti a játék személyiségfejlesztő hatását. Megtudjuk, mit jelent a játék, a mozgás az értelmi, az érzelmi és közösségi fejlődés szempontjából. Milyen hatása van a családi légkörnek a gyermek hangulatára, játékára. Tanácsokat ad: hol, mikor, mennyit játsszon a gyerek. A szülő hogyan figyelje meg és mit vegyen észre a gyermekjátékában, hogy testi és szellemi fejlődését ellenőrizni tudja, és fejlessze egyes készségeit. A gyerekek, a nevelési helyzetek ismeretében minden szülő maga tudja legjobban eldönteni, hogy mindezeket hogyan hasznosíthatja a mindennapi életben.

Tőkés-Szombath Hédi - Neveljünk ​együtt!
EGY ​MEGHÖKKENTŐ BEVEZETŐ (részlet a könyvből) "De az ÉLET az ÉLET. Sokszínű. Izgalmas. Gyötrelmes. Boldog és boldogtalan pillanatok, hónapok, évek. Örömök és súlyos kudarcok. Padlóra zuhanások és keserves föltápászkodások. Tragédiák és eszement örömök, elkövetett hibák és bűnök.... Mi magunk vagyunk, akik mindezt előidézzük és meg is éljük. Hol fenn, hol lenn. Nem tudok más tanácsot adni, mint azt, hogy tessék az életet megélni a maga és a magunk teljességében. Mi Magunk és a Másik Ember nem egy könyvnek egy bekezdése, hanem élő, gondolkodó és cselekvő „lelkes” Személyiség. Vannak köztünk HATÁROK, amelyek nem átléphetőek. De ehhez nem tankönyvre van szükség, hanem odafigyelésre. Együtt és egyszerre önmagunkra és a Másikra. Ebben a könyvben nincsenek – vagy ha mégis, azt nagyon nem akartam – pontokba regulázott hétköznapi jótanácsok. Szabad ezeken az írásokon elgondolkodni, szabad nem egyetérteni, szabad a falhoz csapva fölháborodni rajta, szabad nevetni, sőt kinevetni, ostobának vagy okosnak tartani..., de ÉLNI ebből (sem más könyvből) senki nem fog megtanulni. Ettől a könyvtől (vagy egy másiktól) nem lesz senki se jobb, se rosszabb. Ennek a könyvnek – ebből a szempontból – nincs semmi értelme."

Claudia Schäfer - Hogyan ​fejlesszük a 3 évesnél fiatalabb gyermekeket?
A ​gyermekek az első három évben csodálatos teljesítményekre képesek. Felelőtlenség elvesztegetni azt az időt, amely a fejlődésben oly sok lehetőséget rejt. E könyv kombinálja Maria Montessori pedagógiai elveit a mai módszerekkel. A leírtak alapján az anya vagy a gyermekkel foglalkozó gondozó olyan gyakorlatba átültethető és alkalmazható ötleteket talál, melyek elősegítik a kicsik szociális és érzelmi fejlődését éppúgy, mint szellemi és fizikai épülésüket. A könyv azt is megmutatja, hogy Maria Montessori szerint a kisgyermek milyen környezetet, illetve nevelői attitűdöt igényel, ami leginkább szolgálja a kibontakozását.

Dr. Paul Hauck - Csak ​a baj van velük?
Mindannyian ​úgy szeretnénk felnevelni gyerekeinket, hogy boldog, magabiztos emberekké váljanak, és a lehető legtöbbre vigyék az életben. De ők bizony ezt néha nehezen hagyják... A legtöbb szülőnek szüksége van időnként valamilyen útmutatásra. Paul Hauck könnyed stílusban megírt könyve arról tanúskodik, hogy nagyon is jól ismeri azokat a problémákat, amelyekkel a szülők nap mint nap szembekerülnek. A racionális-emotív (a logikára és az érzelmekre egyaránt építő) terápia elméletéből kiindulva Hauck számos példával bizonyítja, hogy módszere valóban beválik. Hiszen egyszerű és logikus.

Vajda Gaby - Anyám ​Takarója
Minden ​ember jövőjének, boldogságának alapállomása anyáink takarójának melegsége és illata. Kifejezetten ajánlom a könyvet azoknak, akiknek bárminemű félelmei vagy kérdései vannak a terhességgel, a szüléssel, a szoptatással vagy az anyasággal kapcsolatban. Hitet szeretnék adni mindazoknak, akik már elveszítették a hitüket! Mert örök mottóm: „Mindent lehet, csak akarni kell!” Örömmel töltene le, ha leendő vagy már gyakorlott apukák, nagypapák is elolvasnák a könyvet, hogy jobban megértsenek minket, a hormonoknak gyakran kiszolgáltatott nőket, anyákat, asszonyokat és gyermekeinket. Ha a mostani énem visszamehetne a múltba egykori önmagához, aki görcsösen, izgulva-félve nézett fel az égre, azt üzenném Neki és Nektek is: Ne félj! Kérlek, sose félj! Nem vagy egyedül sosem, Isten veled van, nem hagy el! Minden élő pillanatban veled van, még akkor is, ha Te csak egy sor lábnyomot látsz a homokban! Nem baj, ha nem szeret mindenki, ne akard, hogy mindenki szeressen, nem fog menni! Ne akarj mindenkinek megfelelni! Sok irigyed lesz, az ember eredendően gonosz lény, ne törődj velük, Te csak mindig a „Fénybe nézz”!

Maia Szalavitz - Bruce D. Perry - Szeretni ​születtünk
A ​ketrecbe zárt fiú - és más történetek egy gyerekpszichiáter jegyzetfüzetéből című kötet szerzőinek új könyve. "Megoldja az empátia a világ összes problémáját? Természetesen nem. De kevés probléma oldható meg együttérzés nélkül." Empátia nélkül nincs sem egészséges egyén, sem egészséges közösség. A születés pillanatától kezdve, amikor a csecsemő ujjai ösztönösen belekapaszkodnak a felnőtt ujjaiba, testünk és agyunk bensőséges kapcsolatokat keres - kötődést, amit az empátia tesz lehetővé, a rendkívüli képesség, hogy szeretni tudunk, és meg tudjuk osztani érzéseinket másokkal. Lebilincselő könyvében a nagy sikerű szerzőpáros, Maia Szalavitz újságíró és Bruce D. Perry gyerekpszichiáter arra a kérdésre keresi a választ, hogy miként alakul ki az empátia, miért elengedhetetlen mind az egyéni boldogsághoz, mind a társadalom működéséhez. Rámutatnak, miért veszélyes modern világunk atomizálódása, a technológiai eszköztár és a munkaalapú kultúra hogyan hat empátiánkra, közösségeinkre. A Szeretni születtünk tudományos igényességű kiállás egy emberi interakciókkal és odafigyeléssel teli életért. "Az empátia lehetővé teszi, hogy enyhítsük egymás számára a stresszt, és boldoggá tegyük egymást. Az örömteli élet kulcseleme. És ma több kell belőle, mint eddig bármikor, hogy szembe tudjunk nézni a gyorsan változó intézményrendszer, a sokszínű közösségek és a tönkretett bolygó által támasztott kihívásokkal." MAIA SZALAVITZ tudományos és oknyomozó újságíró, addikcióval, egészségügyi kérdésekkel foglalkozik, könyvei nyomán állami szintű vizsgálatok kezdődtek a tinédzserekre építő boldogságipar visszaéléseiről. BRUCE D. PERRY, M.D., PhD a bántalmazott gyerekek életminőségének javításán dolgozó Child Trauma Academy vezető munkatársa, a Northwestern University School of Medicine Pszichiátriai Tanszékének oktatója. Bruce D. Perry munkája megváltoztatta a traumatizált gyerekekkel kapcsolatos szemléletet az Egyesült Államokban: ő hívta fel a figyelmet arra, hogy az első néhány év milyen fontos a gyerek agyának fejlődése szempontjából. Korábban a Texasi Gyermekkórház Pszichiátriai Osztályának osztályvezető főorvosa és a houstoni Baylor Orvosi Egyetem Pszichiátriai Tanszékének kutatási igazgatóhelyettese volt.

Kollekciók