Ajax-loader

'komolyzene' címkével ellátott könyvek a rukkolán

 


Yann Walcker - Ludwig ​van Beethoven
Tudtad-e, ​hogy az iskolából Beethoven pocsék jegyeket vitt haza, mert folyton csak a zenén járt az esze, vagy azt, hogy már serdülőkorában elámult rajta Mozart és Haydn? Vállalkozol-e rá, hogy elénekeled a kedvenc versed? Tudtad-e, hogy mindössze hét zenei hang alkothat ezer meg ezer dallamot? Hallgasd ezt a lemezt: belőled is válhat még nagy muzsikus! Tizenegy kép és egy CD, Ludwig van Beethoven zenésszé cseperedése, hogy megszeresd és újra meg újra örömmel hallgasd.

Paule du Bouchet - Johann ​Sebastian Bach
Tudtad-e, ​hogy Bach ükapjának az apja, azaz a szépapja molnár volt, és a malmát hajtó víz dallamát játszotta citerán, vagy hogy Bach tizenkét éves korára már csembalózott, orgonált, hegedült és brácsázott? Te már felfigyeltél a víz csobogására? Jártál már hegedűkészítő műhelyében? Hallgasd a CD-t: belőled is válhat nagy muzsikus! 11 kép és egy CD, Johann Sebastian Bach muzsikussá cseperedése, hogy megszeresd és újra meg újra örömmel hallgasd.

Pécsi Géza - Kulcs ​a muzsikához
A ​zene évszázadok során kialakult és részben ma is formálódó szaknyelvvel - görög, latin, zömmel azonban olasz és német, magyarra le nem fordított kifejezések garmadájával - rendelkezik, ami első pillantásra akár riasztónak is tűnhet, mégis, ezek ismerete elengedhetetlen belső világának feltérképezéséhez. A Corvina Zenei lexikonja segíti a tájékozódást a zeneelmélet, a zenei formatan világában, és áttekintést ad a hangszerekről, a legfontosabb zenetörténeti korszakok jellemzőiről, valamint a műfajok történeti változásairól is. És természetesen a legkiemelkedőbb zeneszerző-egyéniségekkel is megismerteti az olvasót - a 13. századi kezdetektől a 21. században alkotó kortársainkig. A lexikon nemcsak a hagyományosan "komolyzeneinek" nevezett kultúra fogalomkörét öleli fel, hanem betekintést enged a rokon művészetek legfontosabbikába, a tánc- és balettművészetbe, foglalkozik a dzsesszel, és ha csak érintőlegesen is, de megmutatja, hogy az európai zene mellett ma is léteznek évezredek óta virágzó más kultúrák, amelyek a miénktől egészen eltérő zenei logika alapján szerveződnek. Nem szorul ki a kötetből az arab, a török, az indiai, a távol-keleti (Japán, Kína) vagy akár még a francia zenei impresszionizmust nagymértékben befolyásoló indonéziai-jávai gamelán kultúra sem. Az újabb, átdolgozott kiadás tekintettel van a legutóbb megjelent kötet óta eltelt 12 év változásaira: zeneszerzői életpályák zárultak le, olykor korszakalkotó műveket hagyva az utókorra, más életpályák pedig kiteljesedtek, ugyancsak fontos alkotásokkal gazdagítva a világ zene irodalmát, a kortárs zenét, amely már régen nem az "útkeresés" stádiumában van... A lexikon végén található fogalmi mutató a legfontosabb címszavakat fogalomkörök szerint rendezi, megkönnyítve ezzel a kötet sokoldalú használatát.

Cziffra György - Ágyúk ​és virágok
A ​világhírű zongoraművész Schumanntól kölcsönözte emlékiratainak címét: Chopin műveit nevezte Schumann "virágok közé rejtett ágyúk"-nak . Cziffra emlékirataiban ágyúkról éppoly bőven van szó, mint virágokról, tehát hadieseményekről éppúgy, mint a művészet virágairól. Ez a memoár-kötet különös vegyítéke a kalandregénynek és a filozófiai esszének. Kalandregény, igen. Hiszen Cziffra útja sok-sok kitérővel, rengeteg kalandon át vezetett az angyalföldi nyomortanyáról a Senlis-i Királyi Kápolnáig: s közben olyan állomások voltak az úton, mint a Zeneakadémia, a harctér, a hadifogság, a budapesti éjszakai lokálok, a börtön, megint a koncertpódium és aztán a világhír, majd a Senlis-i Cziffra-alapítvány. Filozófiai esszé, igen. Hiszen Cziffra olyan művész, aki mindig nyitott szemmel járt a világban, akkor is, amikor ez a világ körül volt véve a fogolytábor szögesdrótjával vagy a börtön falával, s akkor is, mikor valóban a teljes világ tárult fel előtte. Az ilyen életút megtanít gondolkodni, megtanít arra, hogy véleményünk legyen a világ dolgairól: a Művészetben és az Életben egyaránt. Az eredeti kiadás francia nyelven jelent meg, a művész tragikusan fiatalon elhunyt karmester-fia, ifjabb Cziffra György fordításában. A magyar kiadás bővebb, mint az eredeti, Cziffra számos részlettel bővítette emlékezéseinek könyvét.

Aszalós Tünde - A ​zongorázó gyermek I.
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Bókay János - Bohémek ​és pillangók
"Puccini ​a Pillangókisasszony bemutatójakor budapesten volt. Az Andrássy úton valami sétakocsizáskor megállította fogatát és egy leánykának, aki a Tosca zongorakivonatát vitte a hóna alatt, valami ilyenfélét írt a kottájába: "Emlékül Giacomo Puccinitől, a vándor komédiástól". A zeneszerző csapongó temperamentuma, keverve némi pózzal - ez van a kis esetben s az emléksorban. De egyúttal Puccininak, a kedélyembernek őszinte vallomása is. Máskor is mondta, amikor bosszantották, hogy nem igazi muzsikus - hiszen én nem is vagyok az, én színész vagyok, komédiás!... Mikor az Operában három év előtt a Pillangókisasszony premierjén az izgalomtól piros és tüzelő emberi arcokat és megzavarodott szemeket néztem és a tekintetek szemérmetes szégyenkezésében a megindultság titkolózását figyeltem, valóban be kellett látnom, hogy a függöny előtt hajlongó "komédiás" nagyszerű és ritka művész. Ma a legnagyobbak közül való - így írt a századforduló idejének egyik legnagyobb novellistája és zenekritikusa, s csak napjainkban újra felfedezett Csáth Géza Pucciniról, a kortárs szemével. És ennek a "komédiásnak", ennek a "nagyszerű és ritka művésznek" állít emléket regényében a Puccinit ugyancsak a kortárs szemével látó, a mester korát és művészetének népszerűsödését kortársként átélő Bókay János.

Beniamino Gigli - Beniamino ​Gigli emlékiratai
Beniamino ​Gigli 1890. március 20-án született Recanatiban. Apja sekrestyés volt, így kiskorától a templomi kórusban énekelt. Összekuporgatott pénzéből utazott Rómába. Karrierje üstökösként ívelt felfelé: 1918-ban már a milánói Scala közönsége is őt ünnepelte. 1920-ban debütált a New York-i Metropolitan Operában. Gigli tizenkét évadon keresztül volt a Met vezető tenorja. Olaszországban tárt karokkal fogadta a fasiszta diktátor, Benito Mussolini, Németországban és hazájában is számos film készült főszereplésével. Utolsó éveit teljes visszavonultságban töltötte 1957. november 30-án bekövetkezett haláláig. Bár azóta tenorok nemzedékei kápráztatták el a közönséget, sokak szerint még mindig ő a legnagyobb. A művészetét őrző felvételekből a technikai hiányosságok ellenére is fogalmat lehet alkotni arról, milyen volt "a világ legszebb tenorhangja".

Marieluise von Ingenheim - Keringőkirályok
Az ​írónő a Strauss-család történetét dolgozza fel és egészen különös titkokat mesél a keringő legnagyobb mestereiről. A látványos sikerek mögött, melyek a tehetséges apa és legalább ugyanolyan tehetséges fiainak nevéhez fűződnek, megindító és riasztó szerelmi, családi drámák állnak. Vajon tudja- e az olvasó, hogy id. Johann Strauss, a keringő első királya szigorúan megtiltotta, hogy fiai zenével foglalkozzanak, hogy zseniális utódait kizárta örökösei sorából? S azt vajon sejti-e, hogy az ifjabb Johann, Bécs díszpolgára kénytelen volt lemondani osztrák állampolgárságáról, hogy élete alkonyán feleségül vehesse legnagyobb szerelmét? Hogy a Strauss fiúk semmire sem vitték volna, ha nem áll mögöttük a vasakaratú mama?

Láng György - A ​Tamás-templom karnagya
"Minden ​korok, minden földek legnagyobb muzsikusa", Johann Sebastian Bach életének, örömeinek, bánatainak, sorsának hallatlanul élvezetes, izgalmas regénye.

Rolf Liebermann - Életem ​az Opera
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Bónis Ferenc - Tizenhárom ​találkozás Ferencsik Jánossal - Határ-idő-napló
Ferencsik ​János a XX. század magyar zenei előadóművészetének leggazdagabb mondanivalójú, de legkevésbé beszédes mesterei közül való. Olyasvalaki, aki fontos közlendőjét mindenkor a muzsikára, az általa megelevenített zeneművekre bízta. Művészpályájának egyik legnagyobb sikere után - ez Wagner utolsó remekművének, a Parsifalnak 1983-as budapesti felújítása volt - mégis vállalkozott rá, hogy elmondja életének főbb eseményeit Bónis Ferencnek, a régi és újabb magyar zene kutatójának. 1983 februárja és májusa között tizenhárom alkalommal találkoztak e célból: az ott és akkor elhangzottak öltöttek formát ebben a kötetben. Hét évtized eseményei tárulnak itt az olvasó elé: a gyermekkor, a tanulóévek emlékei, az operaházi inaskodás és segédkezés esztendei - melyeknek letöltése után szinte átmenet nélkül lép elénk a Mester, a magyar előadóművészet világszerte ismert egyénisége. Az előadóművész nem élhet "légüres", "rezonanciamentes" térben - a Ferencsik-formátumú karmester pedig különösen nem. Százakkal dolgozik együtt, ezrek és tízezrek figyelik minden gesztusát. Pályája alakulásában meghatározó szerepet játszik a történelem - mely milliók és tízmilliók sorsát irányítja. Nem meglepő tehát, hogy e könyv, bár főtémája Ferencsik János élete, nem csupán róla-magáról szól. Nagy példaképek elevenednek meg benne, művésztársak hosszú sora, intézmények tündöklő és hanyatló periódusa, nagy koncertutak képe, vélemények zenei és zenén kívüli dolgokról - mindez egy széles ecsetvonásokkal megfestett történelmi tabló körfüggönyháttere előtt. A könyv egy karmester pályájának leírását ígéri - ám ennél jóval többet ad: hiteles képek százait két emberöltő magyar zenetörténetéből.

Alfred Amenda - Eroica
1827. ​március 26-án halt meg Ludwig van Beethoven, a zenetörténet egyik legnagyobb alakja. Grillparzernek a temetésen elhangzott gyászbeszédéből idézünk: "Művész volt -, ki állhat meg mellette? Mint a behemót a tengereket, úgy száguldotta be művészetének határait. A galambbúgástól egészen a mennydörgésig, a mesterség agyafúrtan kifinomult műfogásaitól addig a félelmes határig, ahol a formába kötött szellemharcos természeti erők alaktalan önkényévé alakul, mindent felmért, mindent megragadott. Aki utána jön, nem folytathat, hanem elölről kell kezdenie mindent, mert elődje csak ott állott meg, ahol a művészet maga véget ér. - Az érzelem túlsága kitér az érzelem elől. Beethoven kerülte a világot, mert a maga szeretettel teli kedélyében nem talált rá fegyvert, hogy szembeszállhasson vele. Elvonult az emberek elől, miután mindenét nekik adta és semmit sem kapott érte. Magányos maradt, mert nem talált másik énjére. De sírjáig megőrizte emberséges szívét minden ember számára, atyai jóságát az övéinek, tehetségét az egész világ üdvére. Így élt, így halt meg s így fog élni minden időkben." Beethoven küzdelmekben és szenvedésekben gazdag életét, remekműveinek születését és fogadtatását, eseményekben gazdag korát tárja elénk Alfred Amenda regénye.

Eva Baronsky - Mozart ​felébred
1791. ​december 5. éjszakáján minden idők egyik legzseniálisabb zeneszerzője az ágyában haldoklik, és élete utolsó művét nem tudja már befejezni… Másnap idegen emberek közt, idegen helyen, furcsa ruhákba öltöztetve ébred. Sajnos nem indul jól a napja, nem találja se a helyét, se az idejét. Lehet, hogy ez a pokol tornáca, de az is lehet, hogy a paradicsom. Csak egyetlen magyarázata lehetséges: ez egy isteni küldetés, be kell fejezni a Requiemjét. De ehhez meg kell találnia a közös hangot a tojotákkal és siemensekkel,az óriásférgekkel, a fülmelegítőkkel, hogy a jumbó bögréről ne is beszéljünk. Jöjjön most a klasszikus kérdés: Vajon sikerül neki?

Hézser Zoltán - Wolfgang ​Amadeus Mozart életének krónikája
Hézser ​Zoltán kötete a Mozart-kutatás legfrissebb eredményeire támaszkodik, elsősorban a levelezés és a dokumentumok legújabb, teljesnek mondható és teljes filológiai pontosságú kiadására, Otto Erich Deutsch munkájára. A Mozart-életút ismerője ezért találkozik e krónikában számos új - esetleg meglepő - ténnyel, új szemlélettel. Az pedig, aki most ismerkedik minden idők egyik legnagyobb muzsikusának életrajzával, e krónikában igazi, kendőzéstől mentes dokumentumanyagot kap. A levelek új összkiadása több ponton helyesbíti az eddig begyökerezett szemléletet. Hogy csak egy témát emeljünk ki: Leopold Mozart, a zeneszerző apja, távolról sem volt olyan ideális szülő és olyan eszményi irányítója fia pályájának, amilyennek eddig hittük... Izgalmas, érdekes olvasmány. Sok-sok esetben ad támpontot a művek jobb megértéséhez, megközelítéséhez. S ez minden hasonló életkrónika legfőbb célja.

Walter Kolneder - Bach-lexikon
GONDOLAT ​- BUDAPEST, 1988 Új típusú könyvet nyújt át az olvasónak a kiadó: benne ábécérendben, lexikoncikkekben kaphat felvilágosítást a Johann Sebastian Bach életével, munkásságával összefüggő számos kérdésről és személyiségről. A Bach zenéjével kapcsolatos zenei műszavak magyarázatát éppúgy megtalálja benne, mint a neves Bach-előadók és -életrajz- írók adatait. Hangverseny-látogatóknak, hanglemez- és rádióhallgatóknak, zenét tanulóknak éppoly hasznos, mint vetélkedőkre készülőknek, rejtvényfejtőknek. Szerzője, a karlsruhei egyetem nyugalmazott professzora nem ismeretlen a magyar olvasóközönségnek: Vivaldiról megjelent nagy sikerű monográfiája már két kiadásban jelent meg a Gondolat Kiadó gondozásában.

Barabás Tibor - Mozart ​párizsi utazása / Beethoven
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Pándi Marianne - Hangversenykalauz ​I. - Zenekari művek
Pándi ​Marianne Hangversenykalauzának kötetei először több mint harminc éve jelentek meg. Azóta nagyot változott a világ - és igényesebb, gazdagabb lett a zenei élet is. Nőtt a zeneművek ismertetése iránti érdeklődés a hangversenyek közönsége éppúgy igényli a szakszerű eligazítást, mint a gépzene hallgatósága. Az eredeti köteteket Könyves Klaudia egészítette ki az időközben született új művekkel, illetve azokkal, melyek iránt korábban nem mutatkozott érdeklődés. A megújult Hangversenykalauz a kiadó szándéka és reménye szerint segítségére lesz mindazoknak, akik a koncert előtt, után - vagy éppen a zene hallgatása közben - olvassák el mindazt, amivel teljesebbé tehetik a muzsika által nyújtott élményt.

Gál György Sándor - Hazám, ​hazám, te mindenem
Gál ​György Sándor regénye Erkel Ferenc küzdelmes életét jeleníti meg. Erkel a magyar nemzeti muzsika egyik megteremtője, aki úgyszólván elődök nélkül hozta létre a magyar operát (Báthori Márai, Hunyadi László, Bánk bán, Névtelen hősök, Brankovics, Dózsa György stb.). E hatalmas alkotó munkája mellett megteremtője a magyar szimfonikus játéknak is, hiszen a százéves múltra visszatekintő filharmóniai zenekarunk első karmestere. S az ő nevéhez fűződik a Zeneművészeti Főiskola alapkőletétele is. Gál György Sándor regénye Erkel életművét a század világtörténelmébe ágyazza bele. Megelevenednek 1848-49 forradalmi küzdelmei, a magyar nép csodálatos önvédelmi harca, amellyel nyelvét, kultúráját, létét s forradalmának vívmányait védelmezte.

Szabolcsi Bence - Bevezetés ​a zenetörténetbe
Ennek ​a könyvnek - melynek jelen kiadása a szerző teljes irodalmi-tudományos munkásságát összefoglaló sorozat első köteteként lát napvilágot - különleges helye van Szabolcsi Bence életművében. Határköve e mű Szabolcsi két nagy alkotókorszakának. A harmincas évek közepéig munkásságának középpontjában azok a tanulmányai álltak, melyek utóbb, egységes ciklusként. A magyar zene évszázadai két kötetében láttak napvilágot. Az 1936-ban írt Bevezetés a zenetörténetbe azt az alkotóperiódust vezeti be, melyben Szabolcsit immár "a világ zenéjének évezredei" foglalkoztatták, s amelynek két összefoglaló remeke A zene története és A melódia története. A Bevezetés a zenetörténetbe e nagy művek "előhangja": a zenetörténet-írás története, módszereinek és rendszereinek bemutatása és gyakorlati alkalmazása. Magábanálló alkotása e kötet Szabolcsi életművének azért is, mert soha-sehol másutt nem szólt ily részletességgel tudományos műhelyének rendjéről: önnön belső világáról. Ars poetica ez a könyv: egy tudós művész életre szóló feladatvállalása.

Breuer János - Kodály-kalauz
A ​Kodály- kalauz szándéka, hogy a zeneszerzőt állítsa a figyelem középpontjába, s az alkotói életmű múlhatatlan értékeire hívja fel a figyelmet. A gyakran hallható kompozíciók mellet ismerteti a közönség elé ritkábban kerülőket, a színpadra, hangversenyterembe szánt alkotások hatalmas vonulatát, végül, egy-egy összefoglaló-áttekintő fejezetben a kórusműveket, zongoradarabokat, dalokat.

Székely Júlia - Vándorévek
Liszt ​Ferencről jelentek meg tanulmányok, monográfiák, írtak róla több életrajzi regényt is. A legnépszerűbbek ezek között olyannak mutatják be a kiváló magyar muzsikust, mint aki egész életében csak légyottra járt vagy imádkozott, de olyan olvasmányos, érdekes ifjúsági könyv nem jelent még meg Liszt Ferencről, amely tárgyilagos s mégis írói módszerekkel ismertetné életét, mutatná be munkásságát, és állítaná az őt megillető helyre a zeneirodalomban. Székely Júlia könyvéből olyan Liszt Ferenc lép az olvasó elé, mint amilyen a korabeli feljegyzések, családi levelezések, a művész naplója, kortársak írásai alapján a nagy muzsikus valóban volt. Fiatal olvasóink előtt világos kép fog kialakulni a magyar származású művészek egyik legkiválóbbikáról: Liszt Ferencről.

Székely Júlia - Chopin ​Párizsban
Chopin ​regényt írni: nem könnyű feladat. A téma, a zeneszerző életútjára rakódott szentimentalizmus, a művek érzelgős tolmácsolása nem ritkán vitte a giccs közelébe a "zongora poétájáról" írt regényeket, filmeket. Székely Júlia, a zongoraművész-írónő ettől a ballaszttól akarja megszabadítani Chopin alakját. A szerző ennek érdekében alkalmazza a modern regény egyes szerkesztési fogásait, a tér- és időjátékot, a szinte zenei formát. Ezért szólaltatja meg Chopin kortársait - zenészeket és festőket, írókat és költőket -, történelmi és fiktív személyeket. "A zongora Rafaelje" - mondta Heine a nagy lengyel mesterről. Székely Júlia regényének célja is az, hogy Chopin alakja rafaeli tisztaságban, klasszikus egyszerűségben kerüljön az olvasó és a zenebarát elé.

Barabás Tibor - Örök ​dallamok
_Barabás ​Tibor_, több szépirodalmi, zenei könyv Kossuth-díjas szerzője, ezt a művét a zeneszerető ifjúságnak ajánlja. Az öt novella tömör foglalatát adja öt nagy zeneszerző életének és művészetének. E kis írásokból élethűen rajzolódik elénk Mozart, Beethoven, Schubert, Chopin és Liszt alakja. Megismerhetjük egyéniségüket, munkásságukat s ugyanakkor hű korképet kapunk a zene történetének nagy korszakáról, a 18. és 19. századról, mely egyben a polgári felvilágosodás, a nagy forradalmak kora is.

Dalos László - Simándy ​József - Bánk bán elmondja
Szüksége ​van-e egyáltalán ennek a könyvnek figyelem-felhívó, kedvcsináló "fülszövegre"? Van-e zenebarát, operarajongó az egykori Simándyba szerelmes kislányoktól a megcsontosodott szakmabeliig, aki ne ismerné, ne szeretné Simándy József hangját, művészetét? Ő volt valóban a háború utáni évtizedek első számú operai kedvence, dalszínházunk kétségkívül legnépszerűbb művésze. Akármelyik szerepét énekelte, mindig a legmagasabb rendű operai művészet szem- és fültanúi lehettünk. Simándyt olyan művészek nevelték Simándyvá, mint Klemperer és Ferencsik, Oláh és Nádasdy: a háború utáni Operaház stílust meghatározó karmesterei és rendezői, Az ő munkájuk nyomán, de legalább ennyire a művész vele született zsenialitása és szorgalma, mindig a művészetet szolgáló egyénisége révén jött létre az ideális Bánk bán, Otello, Manrico, Radames, Stolzingi Walther, Florestan és Don José. És most, ebben a könyvben Bánk bán elmondja... Elmeséli életútját az autószerelő műhelytől a világhírig, az első Don Josétól a búcsúest Otellójáig. Elmondja - amennyire szavakkal el lehet mondani -, hogyan lett énekesből művész, hogyan látja az éneklés művészetét. Mindent elmond, amit Simándy Józsefről tudni kell. A szöveggondozó "krónikás": Dalos László

Juhász Előd - Bernstein ​és Budapest
A ​Bernstein-jelenséggel főképp az elmúlt két évtizedben került kapcsolatba a hazai közönség: elsősorban televíziós előadásainak megismerésével. A világhírű karmester-zeneszerző a közelmúltban kétszer is ellátogatott Budapestre, s a szó legteljesebb értelmében lázba hozta a publikumot. 1972-ben jelent meg Juhész Előd róla szóló könyve, a BERNSTEIN STORY. A szerzőnek azóta többször is volt alkalma exkluzív interjút készíteni a Mesterrel - főképp ezekből született a BERNSTEIN ÉS BUDAPEST, a BERNSTEIN STORY II. A cím természetesen igen tágan értelmezendő, hiszen a könyv nemcsak folytatása az első biográfiának, hanem személyes kiegészítője annak: a beszélgetésekből, idézetekből, a kortársak véleményéből gazdagabb, emberközeli és főképp hiteles kép bontakozik ki az immár 70 éves Zeneapostolról.

Nádor Tamás - Giacomo ​Puccini
Giacomo ​Puccini századunk legnagyobb operakomponistája. Nagy utat tett meg a luccai orgonista állásától a világhírig, sokat kellett harcolnia művészetének elismertetéséért. Operáinak bemutatói sorra botrányba fulladtak, a kritika nagyon sokáig lebecsülte műveit. A közönség azonban kezdettől lelkesedett Puccini operáiért, szívébe zárta a Manon Lescaut, bohémélet, Tosca, Pillangókisasszony mély érzelmeket kifejező dallamait. Enrico Caruso, Nelly Melba, Lotte Lehmann, Szamosi Elza páratlan művészete segítette diadalra Puccini műveit, példátlan népszerűségét nagy művészek alapozták meg. Puccini életútját, művészetének fejlődését, operabemutatóinak körülményeit, korát mutatja be e könyv korabeli feljegyzések, hiteles források alapján.

Barát Endre - Boszorkánytánc
Százharminchét ​éve halt meg Niccoló Paganini, minden idők legcsodálatosabb hegedűművésze. Kortársai "az ördög hegedűsének", a "genovai varázslónak" nevezték. Rajongás, csodálat, irígység, gyűlölet, elragadtatás és idegenkedés vette körül. Játékának hatása nem csupán nagyszerű technikájában rejlett, hanem abban a különös lelki izgalomban, amelyet az emberekben előidézett. Halálhírét a zenei világ mély megrendüléssel fogadta. A lapok hónapokon át írták megemlékezéseiket a nagyszerű újítóról, aki lenyűgöző technikájával, érzéseinek végtelen skálájával, szilaj lendületével, személyiségének szuggesztív erejével bámulatba ejtette Európa hangversenylátogató közönségét. Barát Endre drámai megjelenítéssel, átéléssel kelti életre Paganini alakját; küzdelmeit, sorsának meglepő fordulatait a történelem sodrásában mutatja be az olvasónak. A megtörtént események hű leírásán túl, regénye költői újjáteremtése annak, ami Paganini érzésvilágában lezajlott, s ami a valóságban megtörténhetett vele.

Beethoven_jc
elérhető
5

Jan Caeyers - Beethoven
Amikor ​véget ér a kilencedik szimfónia, az örömittas közönség mindig ovációval reagál. Ez így volt 1824. május 7-én is, és ma sincs másképp. Ez a Beethoven által gondosan kifundált dramaturgiának az eredménye, amelynek egyik legfontosabb eleme a finálé rendkívül önkényes kezdete.Az ember hallja, ahogy nőttön-nő a lelkesedés és amikor „az egész világ csókját” skandálják – már mondatok szinte nem is,csak szavak hangzanak el –, mindenkit magával ragad az összetartozás érzése és a földi boldogság, és mindenki lerázza magáróla félelem, a kényszer és a demagógia láncait. Ez a lelkileg megkínzott ember, akinek életében nem sok örömteli pillanat adatott meg, így tette ki a felkiáltójelet a magány felett aratott győzelmet hirdető filozófiai és zenei kiáltvány végére. Megrázóan tragikus,hogy még azt sem vette észre, milyen óriási sikert aratott vele. Jan Caeyers karmester, zenetudós, és remek elbeszélő, aki Beethoven egy olyan életrajzát beszéli el nekünk, amely beavat az élettörténet titkaiba is. Beethoven életrajza széles olvasóközönség számára tartogat kultúrtörténeti és zenetörténeti izgalmakat.

Steven Isserlis - Miért ​csapott Beethoven a lecsóba?
Talán ​ismered azt az érzést, amikor van két barátod, akik nem ismerik a másikat, de biztos vagy benne, hogy jól kijönnének egymással, és minden vágyad, hogy végre összeismerkedjenek hogy aztán reményeid szerint első látásra megkedveljék egymást. Nos, ez volt az igazi oka annak, hogy megírtam ezt a könyvet. Én magam elég szerencsés voltam, hogy gyerekkoromban találkozhattam ezekkel a zeneszerzőkkel e zseniális, olykor hihetetlenül nehéz természetű, máskor nagyon szórakoztató, de mindig csodálatosan elevennek ható emberekkel. És azt akartam, hogy te is megismerd őket, és életre szóló barátságot köss velük. A könyvben megpróbáltam a lehető leghitelesebb lenni. Szerencsére semmi szükség nincs rá, hogy a zeneszerzőkkel kapcsolatban a fantáziámra hagyatkozzak ők maguk sokkal meglepőbb dolgokat produkáltak, mint bármi, amit ki tudnék találni. Nagyon örülök, hogy a könyvem magyarul is megjelenik. Magyarország simán pályázhatna manapság a világ legzeneibb országának címére és maradjon is ez így még jó sokáig! Boldog leszek, ha a könyv révén kicsit többen kezdenek érdeklődni ez iránt a hat nagy zeneszerző iránt, hiszen zsenialitással áldotta meg őket a sors, különleges életet éltek és elképesztő figurák voltak. Öröm volt megírni a könyvet remélem, olvasni is az lesz. Steven Isserlis

Csáth Géza - Zeneszerző ​portrék
Csáth ​Gézáról kevesen tudják, hogy szépírói tevékenysége mellett zenekritikusi munkássága is igen jelentős, korának egyik "nagy műveltségű, finom tollú" kritikusa volt (Éjszakai esztétizálás, 711092; Ismeretlen házban. 2. köt., 772643), de említést érdemel zeneszerzői tevékenysége is (pl. Hamvazószerda című drámájához komponált zenét). Csáth zeneszerető és zeneértő családban nőtt fel, ő maga is zenésznek készült és csak a sikertelen Zeneakadémiai felvételi után döntött az orvosi pálya mellett. A muzsikához ezer szállal kötődő író, már gimnazista korában zenekritikákat, zenei tárgyú kisesszéket írt a Bácskai Hírlap számára. Fővárosi medikusként, pedig a Budapesti Napló, a Nyugat, a Huszadik Század, a Népszava, A Polgár, a Vasárnapi Újság és a Világ című periodikumok közölték zeneszerzőkről szóló írásait, kritikáit. A most megjelent, nyolc zeneszerző portrét (Bach; Beethoven; Haydn; Schumann; Wagner; Chopin; Grieg; Erkel Ferenc) tartalmazó kötet, először 1911-ben jelent meg, majd 1971-ben az Éjszakai esztétizálás című kötet Függelékében. A széles olvasóréteghez szóló írások, igen árnyaltan, egy-egy zeneszerző stílusának lényegére mutatnak rá, de egyben jól tükrözik Csáth Géza zenei ízlését is. A rövidke esszékben az általa megfigyelt két zeneszerzőtípus ("abszolút zenész", "program-muzsikus") alkotói módszerét, valamint a zeneszerzés lélektani hátterét fejti ki. A kötet - nemcsak a zene iránt érdeklődő, hanem minden, Csáth Géza elbeszéléseit kedvelő olvasónak ajánlható.

Yann Walcker - Wolfgang ​Amadeus Mozart
Tudtad-e, ​hogy a kis Wolfgang Amadeus Mozart négy éves korában már zenét szerzett, hat éves korában az osztrák császár színe előtt adott koncertet, méghozzá bekötött szemmel? Te már próbáltál csukott szemmel hangszeren játszani? Kitaláltál már éneket? Hallgasd a CD-t: belőled is válhat nagy muzsikus! 11 kép és 1 CD, a nagy Wolfgang Amadeus Mozart zenélő gyerekkora, hogy megszeresd és újra meg újra örömmel hallgasd

Vásáry Tamás - Üzenet ​III-IV.
1. ​kötet: A világhírű zongoraművész és karmester, Vásáry Tamás önéletregényének második kötetében a hatvanas évektől a kilencvenes évekig követhetjük történetét. A friss házasok meghitt kapcsolatának kibontakozásán keresztül, utazásaik, önmagukban és a misztikumban való elmélyülésüknek lehetünk tanúi. Majd annak, ahogyan a rák, felesége betegsége próbára teszi a mindenségbe vetett hitük erejét. Vásáry Tamás úgy szól az élet nagy kérdéseiről, hogy azokban bárki magára ismerhet, útmutatást találhat a nehéz helyzetekben. A csodagyerek ebben a kötetben felnő, férfivá érik, de megtartja játékosságát, komor helyzetekben is hozza sajátos humorát. 2. kötet: Ha továbbra is csak zongoráznia kell, azt most már nem fogja kibírni. Hazudna, ha azt állítaná, hogy a zongorázás nem adott neki örömeket. Hány könnyes katarzisát élte át a billentyűkön nagy szellemek és saját érzelmeinek ötvözetében, és hány örömteli órát töltött más zenészek társaságában, ahol a kamarázás műfajában kiélhette a zenei szeretkezés gyönyörét. Sőt még azt sem tagadhatta, hogy egy-egy jól sikerült koncertje végén élvezte saját felszabadult játékát, és szórhatta szét a lelkes közönségnek ráadások kötetlen számait. Ilyenkor élvezte a sikert és a hatalmat, amit a hangszer tudása adott kezébe, és mindenekelőtt azt, hogy ilyenkor igazán úgy tudott játszani, ahogy valójában tudott. Ezzel szemben attól a pillanattól, hogy a partitúrát a kezébe vette, egész addig, hogy mozdulataival megszólaltatta a zenét, a karmesterség minden arcát igazán szerette.

Kollekciók