Ajax-loader

'komolyzene' címkével ellátott könyvek a rukkolán

 


Barát Endre - Boszorkánytánc
Százharminchét ​éve halt meg Niccoló Paganini, minden idők legcsodálatosabb hegedűművésze. Kortársai "az ördög hegedűsének", a "genovai varázslónak" nevezték. Rajongás, csodálat, irígység, gyűlölet, elragadtatás és idegenkedés vette körül. Játékának hatása nem csupán nagyszerű technikájában rejlett, hanem abban a különös lelki izgalomban, amelyet az emberekben előidézett. Halálhírét a zenei világ mély megrendüléssel fogadta. A lapok hónapokon át írták megemlékezéseiket a nagyszerű újítóról, aki lenyűgöző technikájával, érzéseinek végtelen skálájával, szilaj lendületével, személyiségének szuggesztív erejével bámulatba ejtette Európa hangversenylátogató közönségét. Barát Endre drámai megjelenítéssel, átéléssel kelti életre Paganini alakját; küzdelmeit, sorsának meglepő fordulatait a történelem sodrásában mutatja be az olvasónak. A megtörtént események hű leírásán túl, regénye költői újjáteremtése annak, ami Paganini érzésvilágában lezajlott, s ami a valóságban megtörténhetett vele.

Pándi Marianne - Hangversenykalauz ​II. - Versenyművek
A ​Hangversenykalauz II. kötete a versenyműveket mutatja be a zeneszerető és koncertlátogató közönségnek. Megismertet a barokk concertóval, concerto grossóval, a klasszikus és romantikus versenyművekkel, s bemutatja századunk zeneszerzőinek korunkra jellemző alkotásait, mintegy száz szerző háromszáznál több művét. A művek, az I. kötethez hasonlóan, a zeneszerzők és műveik időrendjében sorakoznak, az I. kötetben nem szerepelt komponisták életrajzi adataival, s a műfajra vonatkozó fontosabb tudnivalókkal. A hangversenykalauz kottapéldák nélkül mutatja be a versenyműveket, így a legszélesebb közönség számára is érthető.

Pándi Marianne - Hangversenykalauz ​I. - Zenekari művek
Pándi ​Marianne Hangversenykalauzának kötetei először több mint harminc éve jelentek meg. Azóta nagyot változott a világ - és igényesebb, gazdagabb lett a zenei élet is. Nőtt a zeneművek ismertetése iránti érdeklődés a hangversenyek közönsége éppúgy igényli a szakszerű eligazítást, mint a gépzene hallgatósága. Az eredeti köteteket Könyves Klaudia egészítette ki az időközben született új művekkel, illetve azokkal, melyek iránt korábban nem mutatkozott érdeklődés. A megújult Hangversenykalauz a kiadó szándéka és reménye szerint segítségére lesz mindazoknak, akik a koncert előtt, után - vagy éppen a zene hallgatása közben - olvassák el mindazt, amivel teljesebbé tehetik a muzsika által nyújtott élményt.

Pécsi Géza - Kulcs ​a muzsikához
A ​könyv az ókori folyammenti nagy kultúráktól napjainkig, kultúrtörténeti háttérbe helyezve, bemutatja a leggyakoribb művészeti stílusokat, irányzatokat, zenei formákat, kifejezéseket, műfajokat, műveket, áttekintést nyújt az alapvető zeneelméletről, népzenéről, de közvetett módon a helyes értékrend kialakítását is segíti.

Pándi Marianne - Hangversenykalauz ​III. - Kamaraművek
A ​Hangversenykalauz III. kötete a kamaraműveket mutatja be a zeneszerető és koncertlátogató közönségnek. Megismertet a műfaj kialakulásával, a kamarazenei fogalmakkal, az egyes zenetörténeti korszakokra jellemző kamaramuzsikával. Különösen nagy érdeklődésre tarthat számot a barokk triószonáta, a klasszikus vonósnégyes, s a századunkra jellemző kamarazene, a szólószonátától a kamarazenekarig. A művek, az első két kötethez hasonlóan, a zeneszerzők és művek időrendjében sorakoznak, a kamarazene-történet egyes korszakainak, a zeneszerzők stíluskoszakainak, s a műveknek részletes elemzésével. A Hangversenykalauz kottapéldák nélkül, a zenekedvelők legtágabb körének szánt megfogalmazásban mutatja be a kamaraműveket.

Eva Baronsky - Mozart ​felébred
1791. ​december 5. éjszakáján minden idők egyik legzseniálisabb zeneszerzője az ágyában haldoklik, és élete utolsó művét nem tudja már befejezni… Másnap idegen emberek közt, idegen helyen, furcsa ruhákba öltöztetve ébred. Sajnos nem indul jól a napja, nem találja se a helyét, se az idejét. Lehet, hogy ez a pokol tornáca, de az is lehet, hogy a paradicsom. Csak egyetlen magyarázata lehetséges: ez egy isteni küldetés, be kell fejezni a Requiemjét. De ehhez meg kell találnia a közös hangot a tojotákkal és siemensekkel,az óriásférgekkel, a fülmelegítőkkel, hogy a jumbó bögréről ne is beszéljünk. Jöjjön most a klasszikus kérdés: Vajon sikerül neki?

É. Szabó Márta - Akinek ​a madarak is Chopint énekelnek
A ​briliáns vak zongoraművész pályáját rajzolja meg édesanyja, É. Szabó Márta, az ismert televíziós személyiség, a Cimbora és számos más, főleg gyermekeknek szánt kultúrműsor szerkesztője. Tamás apja, Érdi Sándor, a Stúdió című műsor szerkesztője is jelen van a könyv minden oldalán. Az izgalmakban bővelkedő könyv végigkíséri Érdi Tamás nem mindennapi sorsát születésétől, sőt, még annál is korábbról egészen a világhírig.

Richard Wagner - A ​barna könyv
A ​kötet tartalma vegyes. A magyar olvasó számára a legizgalmasabb a Cosimával való intim kapcsolat kezdeti, titkos szakaszából való megnyilatkozás-sorozat. Annál is inkább, mert nagy szerep jut benne Cosima apjának, Liszt Ferencnek, s így a két zeneszerző - sokáig hamisan bemutatott - kapcsolata is az igazságnak megfelelően tárul fel előttünk. A kötet közreadója Joachim Bergfeld, aki évekig volt a Bayreuthi Emlékmúzeum őre, Wagner sovinizmusához hasonlóan menteni igyekszik Liszt-ellenes kirohanásait is, de Cosima németül nemrég megjelent Naplóiból tudjuk, hogy Wagner élete végéig féltékeny volt Lisztre. Ezenkívül találunk még a kötetben alkalmi verseket, a sok értékes gondolat, fontos írás mellett nacionalista megállapításokat és megjegyzéseket, egy sok tekintetben meghökkentő, de Wagner egyéniségétől el nem választható primitív vígjáték-vázlatot - és a Parsifal romantikus szépségében költői, magával ragadó első prózai fogalmazványát is olvashatjuk.

Darvas Gábor - Zenei ​zseblexikon
Valóságos ​lexikonláz tombol napjainkban: se szeri, se száma a különböző nagyságú, méretű és igényű kis-, közép- és nagylexikonoknak. Korunk sokat emlegetett információ-áradatában szükség is van ezekre a hasznos segédkönyvekre, hiszen szakember és laikus ezekből kapja meg az érdeklődésének megfelelő adatokat. Darvas Gábor Zenei zseblexikonja is ilyen adattár, mégpedig kifejezetten a zenerajongók részére. Két nagy részből áll: az első tömören, de minden lényegesre kitérően tartalmazza mindazt, amit a zenekedvelő közönség művekről, szakkifejezésekről, hangszerekről, fogalmakról, műfajokról és formákról tudni kíván: hosszabb "korszak-címszavak" foglalják össze az egyes stílus-periódusok jellemzőit s felsorakoznak az ismert "ragadvány"-nevek is, mint "Királynő szimfónia", vagy "Napkvartettek" - magyarázatukkal együtt. A második rész zeneszerzők és előadóművészek életrajzi adatait közli.

Gayle Forman - If ​I Stay
In ​a single moment, everything changes. Seventeen year old Mia has no memory of the accident; she can only recall riding along the snow-wet Oregon road with her family. Then, in a blink, she finds herself watching as her own damaged body is taken from the wreck... A sophisticated, layered, and heartachingly beautiful story about the power of family and friends, the choices we all make—and the ultimate choice Mia commands.

Igor Markevitch - Befejezett ​jelen
"... ​életem hitvallása lett, hit elsősorban a zenében, hit a művészet etikusságában, hit az emberben" - ez volt ars poeticája a főúri ukrán családból született, gyerekkorától Svájcban élő nagy muzsikusnak. Párizsban tanult, ott kapcsolatba került a húszas-harmincas évek művészvilágának leghíresebb figuráival. Fiatal volt, tehetséges - szerették. Barátjának mondhatta Szergej Gyagilevet és Coco Chanelt, Stravinskyt és Cocteau-t. Nizsinszkij lányát, Kyrát vette feleségül - itt Budapesten: a menyasszony nagyszülei, Márkus Emília és férje rendezték az esküvőt. De ismert olyan érdekes személyeket is, mint Liszt Ferenc unokája, Gravina grófné, azaz Blandine von Bülow. Többszörösen kár, hogy a karmesternek, embernek, írónak egyaránt kiváló Igor Markevitch életrajzának csak ez az első része, a "Múlt" készült el: véget ér a második világháború kitörésével. A "Jelen" megírásában halála megakadályozta.

Kazimierz Wierzyński - Chopin ​élete
Miben ​különbözik Wierzynski művek az eddig megjelent számtalan Chopin-életrajztól? Leginkább abban, hogy a lengyel Chopint mutatja be, részletesen megrajzolva gyermek- és ifjúkorát, a falusi udvarházakban s Varsóban eltöltött korai éveket, a csodagyerek rendkívüli tehetségének gyors kibontakozását, azt a meleg családi környezetet, mely után élete végéig emészti a vágyakozás. A Franciaországban leélt évtizedek, a már világhírű művész egész életútja során figyelemmel kíséri a lengyel történelem eseményeit, sorsa mindvégig egybefonódik Lengyelország sorsával. A regény különleges poézissel, finom és pontos elemzéssel ábrázolja Chopin érzelmi életét, gyöngéd szerelmét Delfina Potocka iránt, s bonyolult, létfontosságú kapcsolatát George Sanddal. Wierzynski (aki maga is kiváló lengyel költő) könyvének legnagyobb értéke mégis az, hogy lírai hitelességű portrét fest egy rendkívüli művészalkatról, akit elképesztő mértékben nem érint semmi külsőség, semmi siker vagy sikertelenség, aki bánatban és örömben, szerelemben és magányban egyedül a benne élő tökéletes zenei forma megvalósulásáért folytat heroikus küzdelmet.

Németh Amadé - Operaritkaságok
Ez ​a könyv mindazoknak szól, akik szeretik az operát, és többet szeretnének tudni e sokat vitatott, sokszor elparentált, mégis élénken viruló műfajról, mint egy átlagos operalátogató. Rádióhallgatók és hanglemezbarátok is haszonnal forgathatják. Nem operakalauz, nem operatörténet és nem operaesztétika, bár érinti a műfaj történetének fontosabb állomásait, felvet és megválaszol esztétikai kérdéseket, sőt operatartalmakat is közöl, de nem a megszokott módon. A kötet első része időrendi áttekintés, kronológia, a jelentősebb művek felsorolása a zeneszerzők és szövegírók nevének első megjelenésekor rövid életrajzi vázlattal. Az eddig bemutatott mintegy harmincötezer operából úgy emeltük ki a kronológiába felvett műveket, hogy azokon keresztül feltáruljon az opera fejlődése is. A teljesség igényéről természetesen szó sem lehetett. A kötet második részében kb. 250 opera tömör, lényegre törő ismertetése található rövid értékeléssel és kottapéldákkal.

Fábián László - Franz ​Schubert életének krónikája
A ​napóleoni háborúk, a bécsi kongresszus, a Szent Szövetség éveiben él Bécsben egy muzsikus, akivel szinte semmi sem történik. Segédtanító, komponista: kb. 600 dal, szimfóniák, kamaraművek szerény szerzője, egy kis körben elismert nagyság, akit azonban a tekintélyek nem hajlandók komolyan venni, s meghal 31 éves korában, úgyszólván észrevétlenül. Halála után fedezik fel a művészetét, s ekkor kialakítanak róla egy hazug, torz képet, életét és művészetét egyaránt meghamisítják. Nem kis feladatra vállalkozott Fábián László, amikor ezzel a biedermeieresített, kispolgárian érzelgős portréval szembeállítja az igazi Schubertet. Saját feljegyzései, kortársak emlékezései, egykorú kritikák alapján ismerhetjük meg a dal fejedelmének valóságos életét, küzdelmét, művészetét.

Gál György Sándor - Hazám, ​hazám, te mindenem
Gál ​György Sándor regénye Erkel Ferenc küzdelmes életét jeleníti meg. Erkel a magyar nemzeti muzsika egyik megteremtője, aki úgyszólván elődök nélkül hozta létre a magyar operát (Báthori Márai, Hunyadi László, Bánk bán, Névtelen hősök, Brankovics, Dózsa György stb.). E hatalmas alkotó munkája mellett megteremtője a magyar szimfonikus játéknak is, hiszen a százéves múltra visszatekintő filharmóniai zenekarunk első karmestere. S az ő nevéhez fűződik a Zeneművészeti Főiskola alapkőletétele is. Gál György Sándor regénye Erkel életművét a század világtörténelmébe ágyazza bele. Megelevenednek 1848-49 forradalmi küzdelmei, a magyar nép csodálatos önvédelmi harca, amellyel nyelvét, kultúráját, létét s forradalmának vívmányait védelmezte.

Szabolcsi Bence - Bevezetés ​a zenetörténetbe
Ennek ​a könyvnek - melynek jelen kiadása a szerző teljes irodalmi-tudományos munkásságát összefoglaló sorozat első köteteként lát napvilágot - különleges helye van Szabolcsi Bence életművében. Határköve e mű Szabolcsi két nagy alkotókorszakának. A harmincas évek közepéig munkásságának középpontjában azok a tanulmányai álltak, melyek utóbb, egységes ciklusként. A magyar zene évszázadai két kötetében láttak napvilágot. Az 1936-ban írt Bevezetés a zenetörténetbe azt az alkotóperiódust vezeti be, melyben Szabolcsit immár "a világ zenéjének évezredei" foglalkoztatták, s amelynek két összefoglaló remeke A zene története és A melódia története. A Bevezetés a zenetörténetbe e nagy művek "előhangja": a zenetörténet-írás története, módszereinek és rendszereinek bemutatása és gyakorlati alkalmazása. Magábanálló alkotása e kötet Szabolcsi életművének azért is, mert soha-sehol másutt nem szólt ily részletességgel tudományos műhelyének rendjéről: önnön belső világáról. Ars poetica ez a könyv: egy tudós művész életre szóló feladatvállalása.

Láng György - A ​Tamás-templom karnagya
"Minden ​korok, minden földek legnagyobb muzsikusa", Johann Sebastian Bach életének, örömeinek, bánatainak, sorsának hallatlanul élvezetes, izgalmas regénye.

Molnár Antal - Rövid, ​népszerű zeneesztétika a nagyközönség számára
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Breuer János - Kodály-kalauz
A ​Kodály- kalauz szándéka, hogy a zeneszerzőt állítsa a figyelem középpontjába, s az alkotói életmű múlhatatlan értékeire hívja fel a figyelmet. A gyakran hallható kompozíciók mellet ismerteti a közönség elé ritkábban kerülőket, a színpadra, hangversenyterembe szánt alkotások hatalmas vonulatát, végül, egy-egy összefoglaló-áttekintő fejezetben a kórusműveket, zongoradarabokat, dalokat.

Székely Júlia - Vándorévek
Liszt ​Ferencről jelentek meg tanulmányok, monográfiák, írtak róla több életrajzi regényt is. A legnépszerűbbek ezek között olyannak mutatják be a kiváló magyar muzsikust, mint aki egész életében csak légyottra járt vagy imádkozott, de olyan olvasmányos, érdekes ifjúsági könyv nem jelent még meg Liszt Ferencről, amely tárgyilagos s mégis írói módszerekkel ismertetné életét, mutatná be munkásságát, és állítaná az őt megillető helyre a zeneirodalomban. Székely Júlia könyvéből olyan Liszt Ferenc lép az olvasó elé, mint amilyen a korabeli feljegyzések, családi levelezések, a művész naplója, kortársak írásai alapján a nagy muzsikus valóban volt. Fiatal olvasóink előtt világos kép fog kialakulni a magyar származású művészek egyik legkiválóbbikáról: Liszt Ferencről.

Székely Júlia - Chopin ​Párizsban
Chopin ​regényt írni: nem könnyű feladat. A téma, a zeneszerző életútjára rakódott szentimentalizmus, a művek érzelgős tolmácsolása nem ritkán vitte a giccs közelébe a "zongora poétájáról" írt regényeket, filmeket. Székely Júlia, a zongoraművész-írónő ettől a ballaszttól akarja megszabadítani Chopin alakját. A szerző ennek érdekében alkalmazza a modern regény egyes szerkesztési fogásait, a tér- és időjátékot, a szinte zenei formát. Ezért szólaltatja meg Chopin kortársait - zenészeket és festőket, írókat és költőket -, történelmi és fiktív személyeket. "A zongora Rafaelje" - mondta Heine a nagy lengyel mesterről. Székely Júlia regényének célja is az, hogy Chopin alakja rafaeli tisztaságban, klasszikus egyszerűségben kerüljön az olvasó és a zenebarát elé.

Németh Amadé - A ​magyar opera története a kezdetektől az Operaház megnyitásáig
Hogyan ​született meg a 18. századi iskoladrámák, "érzékenyjátékok", népszínművek, verbunkosok, csárdások, németes dalok, népies műdalok, valamint a 19. századi olasz és francia minták: Bellini-, Donizetti-, Verdi-, Meyerbeer-hatások ötvözetéből a magyar opera műfaja s annak a sajátos zenei nyelve? Melyek voltak a zenei és társadalmi-politikai feltételei Erkel nagy hatású karnagyi és kiemelkedő operaszerzői munkásságának? Vannak-e erényei a kottatárakban, könyvtárakban porosodó elfelejtett partitúráknak? Ezekre a kérdésekre keresi a választ a könyv szerzője, aki operakalauz-szerű ismertetőjében a kezdetektől az Operaház megnyitásáig (1884) keletkezett és előadott negyvenegy opera szövegét, zenéjét, részletes tartalmát, szereposztását és a korabeli jellemző sajtókritikákat mutatja be egy-egy rövid értékelő kommentárral. Konyvének függelékében a zeneszerzők és szövegírók legfontosabb életrajzi adatairól és a témához kapcsolódó szakirodalomról is tájékoztat. A kiadványt az operakedvelő és történelmi múltunk e korszaka iránt érdeklódó olvasóközönség legszélesebb rétegének ajánljuk.

Beniamino Gigli - Beniamino ​Gigli emlékiratai
Beniamino ​Gigli 1890. március 20-án született Recanatiban. Apja sekrestyés volt, így kiskorától a templomi kórusban énekelt. Összekuporgatott pénzéből utazott Rómába. Karrierje üstökösként ívelt felfelé: 1918-ban már a milánói Scala közönsége is őt ünnepelte. 1920-ban debütált a New York-i Metropolitan Operában. Gigli tizenkét évadon keresztül volt a Met vezető tenorja. Olaszországban tárt karokkal fogadta a fasiszta diktátor, Benito Mussolini, Németországban és hazájában is számos film készült főszereplésével. Utolsó éveit teljes visszavonultságban töltötte 1957. november 30-án bekövetkezett haláláig. Bár azóta tenorok nemzedékei kápráztatták el a közönséget, sokak szerint még mindig ő a legnagyobb. A művészetét őrző felvételekből a technikai hiányosságok ellenére is fogalmat lehet alkotni arról, milyen volt "a világ legszebb tenorhangja".

Matthew Boyden - Richard ​Strauss
Richard ​Strausst (1864-1949) óriási tehetséggel és hosszú élettel ajándékozta meg a sors, és alaposan ki is használta mind a kettőt: egyenletes életműve makulátlan remekművek hosszú sorát foglalja magában - elég, ha fiatalkori szimfonikus költeményeire gondolunk (Don Juan, Tyll Eulenspiegel, Imigyen szóla Zarathustra), vagy az operairodalom olyan csúcsaira, mint a Salome, A rózsalovag, az Ariadné Naxos szigetén, s talán legmegrázóbb alkotására, a megtört, megalázott és gyászoló öregember végleges búcsújára, a csodálatos Négy utolsó ének-re. Mindent a művészetnek rendelt alá, tehetségébe és elhivatottságába vetett hite soha egy percig sem rendült meg. A világ nagyon is érdekelte, de csak mint művészete érvényesülésének terepe. Önző volt, amellett vallástalan, német nacionalista. Elfogadta a nácizmust, nem emigrált, sőt szívesen vette a német kultúra világszerte prezentálható nagykövetének szerepét. Antiszemita volt, de tűzön-vízen át ragaszkodott, amíg tehette, zsidó librettistájához, Stefan Zweighoz. Ez az önző ember és művész egyetlen akaratnak rendelte magát alá: zsarnoki feleségének, a zenéjén kívül egyedül őt szerette. Nagy zeneszerző és már-már érthetetlen személyiség - aki remek monográfusára akadt Matthew Boydenben. Az angol muzikológus és zenei szakíró briliáns könyvet produkált. A szabályos életrajz, eseménytörténet egyben kultúr- és politikatörténet is, és jó ízléssel kordában tartott kutakodás egy páratlanul érdekes művész lelkének titkaiban, abban a rikító ellentmondásban, amely az óriási alkotóteljesítmény és az alkotó személye között feszül.

Várnai Péter - Székely ​Mihály
A ​színpad minden nagy alakjáról - legyen az drámai színész vagy operaénekes - elmondhatjuk: teljesen feladja egyéniségét és átalakul a játszott vagy énekelt figurává. Enélkül a metamorfózis nélkül elképzelhetetlen az igazi színjátszás, az igazi operaéneklés. Hiszen nemcsak annak a régi színházi mondásnak van igaza, hogy "este hétkor megszűnik a protekció", hanem az is bizonyos, hogy este hétkor X, Y, Z-ben itt és itt lakó, foglalkozására nézve színművész vagy operaénekes eltűnik a világból, átadva helyét Hamletnek. Stuart Máriának, II. Fülöp királynak vagy Brabanti Elzának. Közhely, ám ez adja a legfontosabb alapot a színpadi teljesítmény kritikai megítéléséhez. Az viszont már sokkal bonyolultabb feladat, hogy kielemezzük, mi jellemzi egy-egy nagy színész vagy énekes alakítását ezen az általánosnak mondható "nagyságmutatón" felül. Tehát - s a következőkben csak látszólag kerülünk ellentétbe az előbb mondottakkal - miben rejlik egy-egy nagy művész alakításának egyéni jellege, miben más, miben új és miben egyszeri? E kis könyv célja, hogy az újabb magyar operaművészet talán legnagyobb alakjának, Székely Mihálynak életútját végigkísérve és alakításait a szó, a zene és a kép segítségével elemezve, feleletet kíséreljen adni erre a kérdésre.

Cziffra György - Ágyúk ​és virágok
A ​világhírű zongoraművész Schumanntól kölcsönözte emlékiratainak címét: Chopin műveit nevezte Schumann "virágok közé rejtett ágyúk"-nak . Cziffra emlékirataiban ágyúkról éppoly bőven van szó, mint virágokról, tehát hadieseményekről éppúgy, mint a művészet virágairól. Ez a memoár-kötet különös vegyítéke a kalandregénynek és a filozófiai esszének. Kalandregény, igen. Hiszen Cziffra útja sok-sok kitérővel, rengeteg kalandon át vezetett az angyalföldi nyomortanyáról a Senlis-i Királyi Kápolnáig: s közben olyan állomások voltak az úton, mint a Zeneakadémia, a harctér, a hadifogság, a budapesti éjszakai lokálok, a börtön, megint a koncertpódium és aztán a világhír, majd a Senlis-i Cziffra-alapítvány. Filozófiai esszé, igen. Hiszen Cziffra olyan művész, aki mindig nyitott szemmel járt a világban, akkor is, amikor ez a világ körül volt véve a fogolytábor szögesdrótjával vagy a börtön falával, s akkor is, mikor valóban a teljes világ tárult fel előtte. Az ilyen életút megtanít gondolkodni, megtanít arra, hogy véleményünk legyen a világ dolgairól: a Művészetben és az Életben egyaránt. Az eredeti kiadás francia nyelven jelent meg, a művész tragikusan fiatalon elhunyt karmester-fia, ifjabb Cziffra György fordításában. A magyar kiadás bővebb, mint az eredeti, Cziffra számos részlettel bővítette emlékezéseinek könyvét.

Dalos László - Simándy ​József - Bánk bán elmondja
Szüksége ​van-e egyáltalán ennek a könyvnek figyelem-felhívó, kedvcsináló "fülszövegre"? Van-e zenebarát, operarajongó az egykori Simándyba szerelmes kislányoktól a megcsontosodott szakmabeliig, aki ne ismerné, ne szeretné Simándy József hangját, művészetét? Ő volt valóban a háború utáni évtizedek első számú operai kedvence, dalszínházunk kétségkívül legnépszerűbb művésze. Akármelyik szerepét énekelte, mindig a legmagasabb rendű operai művészet szem- és fültanúi lehettünk. Simándyt olyan művészek nevelték Simándyvá, mint Klemperer és Ferencsik, Oláh és Nádasdy: a háború utáni Operaház stílust meghatározó karmesterei és rendezői, Az ő munkájuk nyomán, de legalább ennyire a művész vele született zsenialitása és szorgalma, mindig a művészetet szolgáló egyénisége révén jött létre az ideális Bánk bán, Otello, Manrico, Radames, Stolzingi Walther, Florestan és Don José. És most, ebben a könyvben Bánk bán elmondja... Elmeséli életútját az autószerelő műhelytől a világhírig, az első Don Josétól a búcsúest Otellójáig. Elmondja - amennyire szavakkal el lehet mondani -, hogyan lett énekesből művész, hogyan látja az éneklés művészetét. Mindent elmond, amit Simándy Józsefről tudni kell. A szöveggondozó "krónikás": Dalos László

Juhász Előd - Bernstein ​és Budapest
A ​Bernstein-jelenséggel főképp az elmúlt két évtizedben került kapcsolatba a hazai közönség: elsősorban televíziós előadásainak megismerésével. A világhírű karmester-zeneszerző a közelmúltban kétszer is ellátogatott Budapestre, s a szó legteljesebb értelmében lázba hozta a publikumot. 1972-ben jelent meg Juhész Előd róla szóló könyve, a BERNSTEIN STORY. A szerzőnek azóta többször is volt alkalma exkluzív interjút készíteni a Mesterrel - főképp ezekből született a BERNSTEIN ÉS BUDAPEST, a BERNSTEIN STORY II. A cím természetesen igen tágan értelmezendő, hiszen a könyv nemcsak folytatása az első biográfiának, hanem személyes kiegészítője annak: a beszélgetésekből, idézetekből, a kortársak véleményéből gazdagabb, emberközeli és főképp hiteles kép bontakozik ki az immár 70 éves Zeneapostolról.

Nádor Tamás - Giacomo ​Puccini
Giacomo ​Puccini századunk legnagyobb operakomponistája. Nagy utat tett meg a luccai orgonista állásától a világhírig, sokat kellett harcolnia művészetének elismertetéséért. Operáinak bemutatói sorra botrányba fulladtak, a kritika nagyon sokáig lebecsülte műveit. A közönség azonban kezdettől lelkesedett Puccini operáiért, szívébe zárta a Manon Lescaut, bohémélet, Tosca, Pillangókisasszony mély érzelmeket kifejező dallamait. Enrico Caruso, Nelly Melba, Lotte Lehmann, Szamosi Elza páratlan művészete segítette diadalra Puccini műveit, példátlan népszerűségét nagy művészek alapozták meg. Puccini életútját, művészetének fejlődését, operabemutatóinak körülményeit, korát mutatja be e könyv korabeli feljegyzések, hiteles források alapján.

Beethoven_jc
elérhető
5

Jan Caeyers - Beethoven
Amikor ​véget ér a kilencedik szimfónia, az örömittas közönség mindig ovációval reagál. Ez így volt 1824. május 7-én is, és ma sincs másképp. Ez a Beethoven által gondosan kifundált dramaturgiának az eredménye, amelynek egyik legfontosabb eleme a finálé rendkívül önkényes kezdete.Az ember hallja, ahogy nőttön-nő a lelkesedés és amikor „az egész világ csókját” skandálják – már mondatok szinte nem is,csak szavak hangzanak el –, mindenkit magával ragad az összetartozás érzése és a földi boldogság, és mindenki lerázza magáróla félelem, a kényszer és a demagógia láncait. Ez a lelkileg megkínzott ember, akinek életében nem sok örömteli pillanat adatott meg, így tette ki a felkiáltójelet a magány felett aratott győzelmet hirdető filozófiai és zenei kiáltvány végére. Megrázóan tragikus,hogy még azt sem vette észre, milyen óriási sikert aratott vele. Jan Caeyers karmester, zenetudós, és remek elbeszélő, aki Beethoven egy olyan életrajzát beszéli el nekünk, amely beavat az élettörténet titkaiba is. Beethoven életrajza széles olvasóközönség számára tartogat kultúrtörténeti és zenetörténeti izgalmakat.

Steven Isserlis - Miért ​csapott Beethoven a lecsóba?
Talán ​ismered azt az érzést, amikor van két barátod, akik nem ismerik a másikat, de biztos vagy benne, hogy jól kijönnének egymással, és minden vágyad, hogy végre összeismerkedjenek hogy aztán reményeid szerint első látásra megkedveljék egymást. Nos, ez volt az igazi oka annak, hogy megírtam ezt a könyvet. Én magam elég szerencsés voltam, hogy gyerekkoromban találkozhattam ezekkel a zeneszerzőkkel e zseniális, olykor hihetetlenül nehéz természetű, máskor nagyon szórakoztató, de mindig csodálatosan elevennek ható emberekkel. És azt akartam, hogy te is megismerd őket, és életre szóló barátságot köss velük. A könyvben megpróbáltam a lehető leghitelesebb lenni. Szerencsére semmi szükség nincs rá, hogy a zeneszerzőkkel kapcsolatban a fantáziámra hagyatkozzak ők maguk sokkal meglepőbb dolgokat produkáltak, mint bármi, amit ki tudnék találni. Nagyon örülök, hogy a könyvem magyarul is megjelenik. Magyarország simán pályázhatna manapság a világ legzeneibb országának címére és maradjon is ez így még jó sokáig! Boldog leszek, ha a könyv révén kicsit többen kezdenek érdeklődni ez iránt a hat nagy zeneszerző iránt, hiszen zsenialitással áldotta meg őket a sors, különleges életet éltek és elképesztő figurák voltak. Öröm volt megírni a könyvet remélem, olvasni is az lesz. Steven Isserlis

Vásáry Tamás - Üzenet ​III-IV.
1. ​kötet: A világhírű zongoraművész és karmester, Vásáry Tamás önéletregényének második kötetében a hatvanas évektől a kilencvenes évekig követhetjük történetét. A friss házasok meghitt kapcsolatának kibontakozásán keresztül, utazásaik, önmagukban és a misztikumban való elmélyülésüknek lehetünk tanúi. Majd annak, ahogyan a rák, felesége betegsége próbára teszi a mindenségbe vetett hitük erejét. Vásáry Tamás úgy szól az élet nagy kérdéseiről, hogy azokban bárki magára ismerhet, útmutatást találhat a nehéz helyzetekben. A csodagyerek ebben a kötetben felnő, férfivá érik, de megtartja játékosságát, komor helyzetekben is hozza sajátos humorát. 2. kötet: Ha továbbra is csak zongoráznia kell, azt most már nem fogja kibírni. Hazudna, ha azt állítaná, hogy a zongorázás nem adott neki örömeket. Hány könnyes katarzisát élte át a billentyűkön nagy szellemek és saját érzelmeinek ötvözetében, és hány örömteli órát töltött más zenészek társaságában, ahol a kamarázás műfajában kiélhette a zenei szeretkezés gyönyörét. Sőt még azt sem tagadhatta, hogy egy-egy jól sikerült koncertje végén élvezte saját felszabadult játékát, és szórhatta szét a lelkes közönségnek ráadások kötetlen számait. Ilyenkor élvezte a sikert és a hatalmat, amit a hangszer tudása adott kezébe, és mindenekelőtt azt, hogy ilyenkor igazán úgy tudott játszani, ahogy valójában tudott. Ezzel szemben attól a pillanattól, hogy a partitúrát a kezébe vette, egész addig, hogy mozdulataival megszólaltatta a zenét, a karmesterség minden arcát igazán szerette.

Kollekciók