Ajax-loader

Sylvia Plath könyvei a rukkolán


"Furcsa, ​fülledt nyár volt, azon a nyáron ültették villamosszékbe Rosenbergéket, és én nem tudtam, mit keresek New Yorkban." Egy idegösszeomlás története kezdődik ezekkel a szavakkal. A tizenkilenc éves Esther Greenwoodnak Amerika tálcán kínálja a karriert: felveszik ösztöndíjjal a legjobb iskolába, majd tizenketted magával megnyeri egy divatlap pályázatát, egy hónapra New Yorkba kerül, fogadások, díszebédek, hírességek forgatagába. Csakhogy ő valami többet és tisztábbat vár a társadalomtól, mint az őtőle, és ezért nem tud beilleszkedni a nagy gépezetbe. "Bizonyára úgy illett volna, hogy én is repüljek a lelkes örömtől, mint a többi lány, de - valahogy nem voltam rá képes. Nagyon-nagyon csendesnek és üresnek éreztem magam, akár egy tornádó magja, ahogy csak sodródik kábultan a körülötte tomboló pokoli zűrzavar legközepén." A történet: ennek a baljós hasonlatnak a kibontakozása, a betegség első tüneteitől a közönyös pszichiáter kontárul alkalmazott elektrosokkterápiáján át a hajszál híján sikeres öngyilkosságig. Végül a gyógyulás tétova stációi következnek, az életbe visszavezető út lehetőségét sejtetve - ami a valóságban tragikusan ideiglenesnek bizonyult. Mert Az üvegbura önéletrajzi mű: az újabb angol-amerikai líra talán legeredetibb tehetségének egyetlen nagyobb szabású prózai alkotása. Megjelenésének évében, 1963-ban Sylvia Plath öngyilkos lett.

The ​first and only novel by Sylvia Plath, originally published in 1963. When Esther Greenwood wins an internship on a New York fashion magazine in 1953, she is elated, believing she will finally realise her dream to become a writer. Instead she finds herself spiralling into depression and eventually a suicide attempt, as she grapples with difficult relationships and a society which refuses to take women’s aspirations seriously.

"Halála ​valahogy beletartozik a képzelet kockázatába..." - írta Robert Lowell, amikor régi tanítványa, Sylvia Plath, a újabb angol-amerikai líra talán legeredetibb tehetsége 1963-ban öngyilkos lett. A hátrahagyott életművet George Steiner így méltatta: "Sylvia Plath költészete: legenda; közösségi érték és egyedülálló különlegesség. Megtalálható benne a kor érzelemvilágának pontos lenyomata, s ezzel együtt valami hasonlíthatatlan, makulátlan, kemény tökéletesség... A versek veszedelmes kockázatot vállalnak; a véghatárokig feszítik Sylvia Plath eredendően tárgyilagos, önemésztő érzékenységét. Keserű diadalt bizonyítanak, a költészetét, mely képes rá, hogy a valóságnak odakölcsönözze a képzelet maradandóbb nagyszerűségét." Sylvia Plath, pályája csúcsán: harmincegy éves, kétgyermekes amerikai asszony, és időtlen, görögtisztaságú tragédiahősnő. Alakját közel érezzük magunkhoz, és csillagtávolinak.

This ​all-new edition of Sylvia Plath's shattering final poems--with a foreword by Robert Lowell--will appear during National Poetry Month.

Sylvia ​Plath verseivel (Zúzódás) és Az üvegbúra című regényével vált világhírűvé, kritikusai azonban kezdettől novelláit ítélték a legjobbnak. Ezek a novellák, amelyekből csaknem húszat tartalmaz a válogatás, látszólag teljesen jelentéktelen írások: egy fiú és egy lány buszon utaznak, s arról beszélgetnek, vajon be kellene-e csukni a jármű ablakát; egy házaspár az amerikai nemzeti parkok egyikében medvéket figyel és számol össze; egy kisebb társaság egy tetováló mesterember munkáját tanulmányozza; néhány kislány belép gimnáziumuk Lányegyletébe, s ehhez egy kis tréfás próbát kell kiállniuk; egy londoni házban bizonyos kellemetlenségeket okoz a szokatlanul csapadékdús tél; egy fiatal párnak parkírozási díjat kell fizetnie, és ezt igazságtalannak érzik stb. Ilyen és hasonló történeteket mond el az írónő, és a gyanútlan olvasó esetleg nem is jön rá, hogy mi értelme lehet mindennek. Hisz nem történik szinte semmi, nem "derül fény" semmire, nincs poén, nincs csattanó, nincs magyarázat. Ám éppen ebben áll Sylvia Plath prózaművészete: a banális, mindennapi, látszólag minden jelentőség nélkül való életdarabkákból bontja ki az írónő azt a világképet, amely semmilyen tanítást nem tartalmaz, amelyből nem következik semmi, "csak" az, hogy a világ végtelenül törékeny és esendő; hogy az emberi gesztusok nem vezetnek sehová, hogy az érzelmeknek mindegy, milyen tárgyra vagy személyre, lényegesre vagy lényegtelenre irányulnak; hogy a vízcseppben benne van a tenger; hogy egy férfi vagy egy nő, egy élethelyzet, egy sors teljessége megmutatkozhat (és Plathnál meg is mutatkozik) minden egyes tettben, szóban, látszólag teljesen közömbös gesztusban. Csodás, legfeljebb is csak Csehovhoz vagy Mansfieldhez hasonlító írásművészettel kápráztat el az írónő - elbeszélései minden érett, igazi olvasónak maradandó élményt nyújtanak.

Sylvia ​Plath 1932-ben született Bostonban, és 1963-ban öngyilkos lett Londonban. Elsõ verseskötete és a késõbb oly sok kiadást megért, magyarul is nagy sikerû önéletrajzi ihletésû regénye, Az üvegbura jószerivel észrevétlen maradt. Halála után gyors egymásutánban megjelent köteteiben mutatkozott meg immár széles körû és tartós feltûnést keltve az a nagy költõ, akinek hátborzongatóan érzékletes, a vizionárius képzeletet metszõen éles iróniával ellenpontozó, hatalmas érzelmi erejû és briliáns technikával megformált költészete ma már vitathatatlanul az amerikai líra élvonalába tartozik, élete és halála pedig része a korszak legendáriumának. 2001-ben magyarul megjelent Ted Hughes Születésnapi levelek címû kötete, amelyben az angol költõ, Sylvia Plath férje kettejük tragédiába torkolló házasságát úgy dolgozza fel költõi formában, hogy Plath számos önéletrajzi fogantatású versét mintegy újraírja, megidézve hátterüket, ahogyan õ átélte. Magának Sylvia Plathnak a válogatott versei jóval korábban, 1978-ban jelentek meg magyarul, Tandori Dezsõ fordításában. Most újabb fordítók bevonásával kibõvített válogatásban szembesíthetjük egymással a kétféle változatot, a két költészetet – persze csak ráadásképpen. A fõ dolog, hogy Sylvia Plath költõi életmûvének java újra – új válogatásban és egy-egy híres vers több fordításban is – hozzáférhetõvé válik magyarul. Válogatta, szerkesztette és a jegyzeteket összeállította: Lázár Júlia

Sylvia ​Plath a nagyközönség számára elsősorban a szerencsétlen sorsú amerikai költőnő. A tragédia ott kísért a vívódó kamaszlány, a lelkes diák, majd tanár, a szerelmes asszony és fiatal anya, a tehetségét próbálgató költő és író minden sorában. A napló mégis csupa élet és szín, az életút tényei pedig megdöbbentően átlagosak. Nincs botrány, komoly kilengés, egy fiatal lány, majd nő keres és talál magának helyet a világban. Keményen megdolgozik érte. A kétségbeesett boldogságkeresés, a házalás önmagunkkal és vélt vagy valódi értékeinkkel, valamennyiünk története.

Containing ​everything that celebrated poet Sylvia Plath wrote after 1956, this is one of the most comprehensive collections of her work. Edited, annotated, and with an introduction by Ted Hughes.

The ​23 journals detail her adult life: student days at Smith College, her time at Cambridge University where she met and later married the poet Ted Hughes, the two years spent living in New England and life in Devon, including the birth of their children, before the marriage broke down in 1962.

"What ​I fear most, I think, is the death of the imagination.... If I sit still and don't do anything, the world goes on beating like a slack drum, without meaning. We must be moving, working, making dreams to run toward; the poverty of life without dreams is too horrible to imagine."-- Sylvia Plath, from Notebooks, February 1956 Renowned for her poetry, Sylvia Plath was also a brilliant writer of prose. This collection of short stories, essays, and diary excerpts highlights her fierce concentration on craft, the vitality of her intelligence, and the yearnings of her imaginaton. Featuring an introduction by Plath's husband, the late British poet Ted Hughes, these writings also reflect themes and images she would fully realize in her poetry. Jonny Panic and the Bible of Dreams truly showcases the talent and genius of Sylvia Plath.

"Sylvia ​Plath naplóinak szöveghű kiadása önmagáért beszél. A költő tizenegy évesen kezdett naplót írni, és haláláig, azaz harmincéves koráig folytatta a naplóírást. Ez a könyv az 1950 és 1962 közötti, felnőttkori naplókat tömöríti. A szöveg a northamptoni Massachussettsben, a Smith College Sylvia Plath-gyűjteményében őrzött, huszonhárom eredeti kézirat pontos és teljes másolata. A kézírásos füzetek és gépelt lapok dokumentálják Sylvia Plathnak a Smith College-ban, illetve a cambridge-i Newnham College-ban töltött diákéveit, Ted Hughesszal kötött házasságát, és azt a két évet, melyet írással, tanítással töltött New Englandben. A kiadást néhány, 1960-62-ből származó naplótöredék egészíti ki." (Karen V. Kukil)

Letters ​Home represents Sylvia Plath's correspondence from her time at Smith College in the early fifties, through her meeting with, and subsequent marriage to, the poet Ted Hughes, up to her death in February 1963. The letters are addressed mainly to her mother, with whom she had an extremely close and confiding relationship, but there are also some to her brother Warren and her benefactress Mrs Prouty. Plath's energy, enthusiasm and her passionate tackling of life burst onto these pages, providing us with a vivid and intimate portrait of a woman who has come to be regarded as one of the greatest of twentieth-century poets. In addition to her capacity for domestic and writerly happiness, however, these letters also hint at Plath's potential for deep despair, which reached its crisis when she holed up in a London flat for the terrible winter of 1963.

The ​aim of the present complete edition, which contains a numbered sequence of the 224 poems written after 1956 together with a further 50 poems chosen from her pre-1956 work, is to bring Sylvia Plath's poetry together in one volume, including the various uncollected and unpublished pieces, and to set everything in as true a chronological order as is possible, so that the whole progress and achievement of this unusual poet will become accessible to readers.

Sylvia ​Plath is one of the defining voices in twentieth-century poetry. This classic selection of her work, made by her former husband Ted Hughes, provides the perfect introduction to this most influential of poets. The poems are taken from Sylvia Plath's four collections Ariel, The Colossus, Crossing the Water and Winter Trees, and include many of her most celebrated works, such as 'Daddy', 'Lady Lazarus' and 'Wuthering Heights'.

A ​major literary event--the complete, uncensored journals of Sylvia Plath, published in their entirety for the first time. Sylvia Plath's journals were originally published in 1982 in a heavily abridged version authorized by Plath's husband, Ted Hughes. This new edition is an exact and complete transcription of the diaries Plath kept during the last twelve years of her life. Sixty percent of the book is material that has never before been made public, more fully revealing the intensity of the poet's personal and literary struggles, and providing fresh insight into both her frequent desperation and the bravery with which she faced down her demons. The complete Journals of Sylvia Plath is essential reading for all who have been moved and fascinated by Plath's life and work.

Kollekciók