Ajax-loader

Irena Obermannová könyvei a rukkolán


A ​regény egy harminc körüli fiatal nőről szól, akinek válságba jutott a házassága, és egy nap egyedül marad két lányával. Pedig a hősnő, Xénia szentül hitte, hogy csodás házasságban él, és minden a legnagyobb rendben, csak Xénia a mindennapok rohanásában nem vette észre a szaporodó válságjeleket. Amikor aztán beüt a mennykő - rajtakapja férjét egy másik nővel - , Xénia mindent megpróbál, hogy talpra álljon, ám kísérletei sorra kudarcba fulladnak. Először barátnőinél keresne támaszt és vigasztalást, de kiderül, hogy ők sincsenek sokkal jobb helyzetben. Aztán a munkába menekülne: úgy érzi, hogy megírta élete főművét, ám a remekmű a kutyának sem kell. Állást keresne, egy női magazinnál próbálkozik, de itt is csődöt mond. Új partnerrel vigasztalódna, de hamar rá kell döbbennie, nemhogy igazi társat, de alkalmi szeretőt sem könnyű találni. A szenvedélyes és odaadó anya szerepébe próbálja beleélni magát, ám földre szállt angyaloknak hitt leányairól kiderül, hogy zabolátlan ördögfiókák...

Irena ​Obermannovától, a népszerű cseh írónőtől már olvashattuk egy őrült feleség lebilincselő naplóját. Most a vad, zabolátlan, megszállott fiatal lány, Dorota lót-fut, ügyeskedik, szervezkedik, elmélkedik a regényében, eltökélt szándéka, hogy énekesnőként híressé váljék. Öntörvényű lény. Lop, hogy ne kelljen kérnie, aluljárókban énekel. Börtönbe kerül, de azt se bánja. Tudja, érzi, hogy tehetséges, ösztönösen arra is rájön, hogy tehetségét Istentől kapta. Amilyen zabolátlan, szertelen szellem, olyan különös, rendhagyó az Istennel való kapcsolata. Meggyőződése, hogy ha Isten tehetséggel áldotta meg, akkor az érvényesülésben is segítenie kell. Beszélget, pöröl vele, követelőzik. Végül megírja a nagy dalt a szeretetről, és meghódítja vele a közönséget. Ám amikor eljön a vágyott pillanat, Dorota az ünneplő közönség előtt, a tapsviharban döbben rá, hogy bár elérte, amit akart, a sikernél sokkal fontosabb számára a szíve alatt hordott élet.

Az ​anyai szeretet és az erotikus érzések nem feltétlenül zárják ki egymást. Ez a kétféle érzés bizony gyakran keveredhet... A negyvenéves Matylda, Irena Obermannová új regényének a hősnője sokat tud erről. Tudja a magáét. Egyedül neveli tizenhat éves lányát, Katerinát, meglehetősen viharos kapcsolatukat hol az elvakult majomszeretet, hol a kölcsönös gyűlölködés jellemzi. Katerina úgy próbál kitörni ebből a helyzetből, hogy cserediákként három hónapra elutazik Norvégiába tanulni. Helyette megérkezik Prágába Sindre, a tizenhat éves norvég kamasz fiú. Matyldától azt várják, hogy ez alatt a három hónap alatt a "pótanyja" legyen Sindrének. Ám minden másképp alakul... Az anyák is akarják szenvedélyes, már-már megbotránkoztatóan őszinte regény az anyai szeretetről, a szabadságról, a női szexualitásról, és arról, hogy nem csak a férfiak vágynak fiatal lányokra, de olykor a nők is fiatalabb férfiakra.

"Hozzátok ​szólok, engedetlenekhez, de ez alatt a szó alatt nem az összes nőt értem, nem a nők többségét. Az elfogadhatatlan nőket akarom megszólítani, a nehezen emészthetőket, a szokatlanokat, a másmilyeneket. A különleges nőket. Benneteket, hepehupás nővéreim." A bevallottan önéletrajzi ihletésű mű - Obermannová minden művét önmagáról és nőtársairól írja - hősnője éppen a regényírásról próbál leszokni. Míg mások, mondjuk, a dohányzásról, vagy a nassolásról, ő speciel a regényírásról, mert tapasztalata szerint ez az, ami a férfiakat legjobban zavarja egy nőben. A hősnő tehát elhatározza, hogy egy nőknek szóló kézikönyv megírásával gyógyítja ki magát káros szenvedélyéből. Azonban a tanácsok, amelyeket adni tud, vagy tökéletesen ellentmondanak egymásnak, vagy abszolút elfogadhatatlanok, vagy abszolút kivitelezhetetlenek. Az eredmény nem kézikönyv, hanem egy újabb regény. Ráadásul "engedetlen" regény, mert csupa olyan dologról szól, ami nem való egy regénybe (legfeljebb egy kézikönyvbe): a férfiakról (az igaziról, és a kevésbe igaziakról), a nőiségről, a szülésről-születésről, az anyaságról, a gyereknevelésről, a szerelemről, a pénzről, a hivatásról, a hímvesszőről és használatáról. S mindez nemcsak tartalmában, de formájában is "engedetlen": mininovellák, férfiakhoz való használati utasítások és a képzeletbeli eszményi férfinak, a legigazibb Igazinak írt levelek váltogatják egymást színes, szórakoztató kavalkádban.

Kollekciók