Ajax-loader

'2. világháború' címkével ellátott könyvek a rukkolán

 


Agatha Christie - N ​vagy M
Tommy ​és Tuppence fölött eljárt kicsit az idő. A második világháború elején kénytelenek tudomásul venni, hogy az ő tudásukra már nincs szükség, hiszen jönnek a fiatalok, többek között az ő gyerekeik is. De aztán mégiscsak megkérik Tommyt, segítsen egy német ügynök kézre kerítésében. Alig van nyom, amin elindulhatna, még azt sem tudni, nőt vagy férfit keres. A Sans Souci panzióban száll meg álnéven, és reméli, hogy veleszületett kitartása és józan esze nyomra vezeti. Másban nem bízhat. De Tommyt ilyen apróságok nem bátortalanítják el. Tuppence pedig, hiába igyekeznek távol tartani a veszélytől, természetesen beleveti magát a sűrűjébe...

Joseph Heller - A ​22-es csapdája
Ismét ​egy kitűnő amerikai regény a második világháborúról. Joseph Heller könyve Norman Mailer, James Jones, Irvin Shaw világhírű műveivel egyenrangú alkotás: a legjobbak egyike. Heller tétele, hogy a háború a legnagyobb őrültség, amit az ember valaha kitalált. S ezen az abszurd helyzeten -a háborún - belül minden abszurd, ami csak történik. Sorra feltárulnak a hadat viselő amerikai társadalom ellentmondásai, amelyek közül a leglényegesebb, hogy Yossariannak és társainak, a Pianosa szigetén állomásozó bombázóegység pilótáinak igazi ellensége nem más, mint a saját parancsnokuk, aki a háborút remek alkalomnak tartja a saját karrierje előmozdítására. Yossarian keresztüllát a parancsnokok számításain, és elhatározza, hogy ezentúl csak egy dologra fog ügyelni: a saját testi épségére. Közben persze állandóan összeütközésbe kerül a felsőbbséggel, és folyton beleesik a 22-es csapdájába... A 22-es csapdája abszurd, vad, őrült szatíra, amelynek olvasása közben az ember hahotázik és káromkodik.

Cornelius Ryan - A ​leghosszabb nap
Az ​Overlord hadművelet, a szövetségesek európai partraszállása pontosan 1944. június 6-án éjfél után tizenöt perccel kezdődött, annak a napnak első órájában, melyet ezentúl D-napként ismer majd a világ. Azokban a percekben az amerikai 101. és 82. légiszállítású hadosztály néhány különlegesen öszeválogatott ejtőernyős katonája kiugrott a repülőgépből Normandia fölött a holdfényes éjszakában. Öt perccel később és nyolcvan kilométerrel arrább a brit 6. légiszállítású hadosztály egy kis csapata ereszkedett le. Ők voltak a jelzők, azok a katonák, akik azt a feladatot kapták, hogy fényekkel kitűzzék a leugrási övezeteket az őket hamarosan követő ejtőernyősök és a vitorlázógépeken szállított gyalogság számára. A szövetséges ejtőernyős egységek világosan megjelölték a normandiai hadszíntér szélső határait. Közöttük húzódott, végig a francia tengerparton, az öt inváziós partszakasz: a Utah, az Omaha, a Gold, a Juno, és a Sword. A kora hajnali órákban, miközben az ejtőernyősök Normandia sötét sövényei között harcoltak, a legnagyobb hajóhad, melyet valaha látott a világ, gyülekezni kezdett e partok előtt: majdnem ötezer hajó szállított több mint kétszázezer katonát, tengerészt és a partvédelem katonáit. A támadás reggel fél 7-kor kezdődött, hatalmas légi- és haditengerészeti bombázás és tüzérségi össztűz előkészítése után, az invázió első hullámában néhány ezer katona gázolt ki a partra. Ami itt következik, az nem hadtörténet. Egyes emberek története: a szövetséges hadsereg katonáié, az ellenségé, akik ellen harcoltak, és polgári személyeké, akik belekeveredtek a D-nap véres forgatagába.

Vaszil Bikov - A ​harmadik rakéta
A ​német harckocsik áttörték a szovjet vonalakat. Fülsiketítő zúgással és csörömpöléssel kúsznak előre a félelmetes acélszörnyek. Egy szovjet páncéltörő ágyú kezelőlegénysége más parancs híján ott reked a tüzelőállásban, és egyre fogyó lőszerkészlete ellenére igyekszik megakadályozni az ellenség előrenyomulását... Nyomasztó és izgalmas huszonnégy óra történetét beszéli el az író: kendőzetlen őszinteséggel vall a háborúról, rendkívüli helyzetek teremtette hőstettekről, gyávaságról, árulásról, gyengéd és titkolt szerelemről. Az ádáz élethalálharcban mindennél tisztábban elválik, ki az igazi ember, ki szereti igazán Ljuszját, a kis egészségügyi nővért, aki önfeláldozóan siet a fiúk segítségére... A mindvégig feszülten izgalmas, ízig-vérig modern hangvételű mű - melyben egyesül a szerkesztés és a drámai sűrítés szigora az igaz szenvedélyek lírai izzásával - érett művészi erővel örökíti meg a hat férfi és a lány történetét.

Palásti László - A ​bori halálút regénye
A ​Borban létesített munkatáborban hírhedten kemény bánásmódban részesültek a foglyok. A szenvedéseket fokozta a szintén szomorú emlékeket ébresztő, a tábor kiürítését követő „halálmenet”. Az egyre rosszabbra forduló bánásmód a Cservenkán végrehajtott tömeges kivégzésben csúcsosodott ki. A szerző mindezeket túlélte, így első kézből számolhat be a rémségekről.

Lion Feuchtwanger - Simone, ​a francia lány
Simone, ​a tizenötéves bourgognei lány, amikor szülővárosát elözönlik a németek, ráeszmél kötelességére, küldetésére, éppúgy, mint ötszáz évvel azelőtt Jeanne d'Arc, az Orléansi Szűz. Lion Feuchtwanger párhuzamot von Jeanne d'Arc, a domrényi hős parasztlány és Simone Planchard, a Saint Martin-i gazdag polgári család hamupipőkesorban tartott nevelt leányának története között és az olvasó feszült érdeklődéssel követi Simone, az új Jeanne d'Arc történetét, miközben a montázsfilmek újszerű izgalmasságával, szinte a háttérbe fényképezve, megtalálja az Orléansi Szűz életének hősi regényét. Csodálatosan szép, költői írás Feuchtwanger új regénye, csupa izgalmas feszültség és megrendítő történelem.

Anthony Doerr - A ​láthatatlan fény
Marie-Laure ​LeBlanc, a Természettudományi Múzeumban dolgozó zseniális lakatosmester lánya hatéves korában megvakul. Az apja elkészíti számára Párizs tökéletes makettjét, hogy a lány tájékozódni tudjon a fények városában. Ám mire elkészül a miniatűr várossal, a nácik lerohanják Franciaországot és megszállják Párizst... Werner Pfennig egy német árvaházban él és különös képességgel bír: mindenféle rádiót képes megjavítani és megszólaltatni. Tehetségére hamar felfigyelnek, s Werner egy náci katonai iskolában találja magát, ahol kénytelen szembesülni a rendszer embertelenségével... A náci invázió elől Marie-Laure apjával egy távoli, tengerparti kisvárosba menekül, nagyapja egykori házába, nem utolsósorban azzal a megbízatással, hogy elrejtsék a Lángok Tengerének hívott és sötét legendákkal övezett gyémántot, amelyet a megszállók égre-földre keresnek. A háború azonban hamarosan utoléri őket, és Marie-Laure retteg a hírhedt gyémánt átkától... Anthony Doerr lírai szépségű regénye két kamasz gyermek egymásba fonódó sorsán keresztül mutatja be a II. világháború embertelen poklát, a látható sötétséget, amelyből a szilánkokra tört, halványan pislogó humánum mutatja az egyedüli kiutat: a láthatatlan fényt.

Ken Follett - A ​Tű a szénakazalban
A ​cselekmény 1940-ben indul, amikor a Henry Faber álnéven élő német mesterkém (fedőnevén Die Nadel, a Tű) egy kis londoni panzióban kénytelen meggyilkolni a szerelmi ajánlatával váratlanul rátörő szállásadónőjét, mert az éppen rádióadása közben nyitott rá. Rendkívüli óvatossága révén Tűnek sikerül mindig kisiklania a rá vadászó angol kémelhárítók kezei közül, akik már elég sokat tudnak a Tűről, amikor 1944-ben, az invázió előtt létfontosságú felderítést hajt végre: tisztázza, hogy Calais felé irányuló invázió csak álcázás, a valódi invázió iránya Normandia lesz...

Konsztantyin Szimonov - Híd ​a víz alatt
Annak ​a Szimonovnak a java haditudósításait és háborús elbeszéléseit kapja kezébe az olvasó, aki élete fő műveit a szovjet nép fasizmus elleni harcaiból merítette. Ezek a tudósítások és elbeszélések azon melegében láttak napvilágot, ahogyan az író a front lázas harci mámorában megszerezte benyomásait, megismerkedett a hőseivel és maga is annak az ég- és földzengéses háborús atmoszférának a hatása alá került, ahol a hősei élték életüket, vagy haltak hősi halált. Semmi sem indokolja, hogy valamelyik művét is kiemeljük a sorból, mert ezek így együtt, egymás mellett, egymást támogatva és magyarázva mutatnak csak igazi képet mind a hadihelyzet változásairól, mind magának az írónak műhelyéről. Ha igazán meg akarjuk ismerni és érteni akár a Nappalok és éjszakák, akár az Élők és holtak című regény indítékait, és keresni azokat a gyökereket, melyekből kinőttek évekkel később, itt, ezekben az írásokban megtalálhatjuk őket. De annál többet is: hiszen a közvetlen élmény és szuggesztivitás talán még a későbbi művek kimunkáltabb erényeiért is kárpótolnak bennünket. Szimonov tudósításai és háborús elbeszélései a legjobb magyar fordítók tolmácsolásában látnak napvilágot egy kötetbe gyűjtve.

Nicola Delarosa - A ​Galéria hadművelet
A ​II. világháború elején a könyörtelen náci hadigépezet felügyeletével német kommandók kezdik meg Európa módszeres kirablását. 1940-41 fordulóján Hollandia,Belgium és Franciaország műkincsei kerülnek sorra, s Vermeertől Van Goghig a leghíresebb festők milliókat érő képei vándorolnak a Führer és más náci hatalmak kincstárába. Amikor úgy tűnik, hogy már semmi nem állhat a német mohóság útjába, akkor egy művészettörténész - mellesleg a Különleges Hadműveleti Parancsnokság, a SOE munkatársa - különös ötlettel áll elő. Műkereskedő barátja és egy minden hájjal megkent holland festő segítségével megkezdi a XX. század egyik legnagyobb képhamisítási és képmentő akcióját, a Galéria-hadműveletet...

Joachim Peiper - Rommel ​kutyái
Erwin ​Rommel altábornagy – a Sivatagi Róka – sikert-sikerre halmozva megállíthatatlanul tör előre Észak-Afrikában és lassan már El-Alameint, Egyiptom kapuját ostromolja. Ha elfoglalja, megnyílik az út a német expedíciós hadsereg, az Afrika Korps előtt a gyengén védett bakui olajmezők felé... Winston Churchill tisztában van a hadi helyzet súlyosságával, ezért személyes utasítására egy DC-47-es nagyhatótávolságú szállítógép – fedélzetén tucatnyi fegyveressel és német hadifelszereléssel – hatol be az éjszaka sötétjében az afrikai front fölé. Már mélyen az ellenséges vonalak mögött járnak, ám mielőtt elérnék az érkezési pontot, a Luftwaffe három Me-109F vadászgépe könyörtelenül leradírozza az égről a Douglast. A túlélőknek csak egyetlen parancsot kellene végrehajtaniuk, de a hajszába bekapcsolódik az Afrika Korps parancsnokának rettegett, speciális egysége – a kegyetlenségükről ismert, helyi arab harcosokból álló Rommel Kutyái is, akik akár tűvé tennék az egész kontinenst is a Führer ellenségei után kutatva... A hadiszerencse időlegesen a szövetségesek mellé szegődik, de tudják hamarosan eljön az a pillanat, amikor már nem lesz hová menekülniük a Kutyák elől...

Joachim Peiper - Farkashajsza
Karl ​Dönitz admirális, a Kriegsmarine kérlelhetetlen parancsnoka képtelen elfogadni azt a feltételezést, hogy az átkozott angolok megfejtették a feltörhetetlennek hitt szigorúan titkos kódot, az Enigmát. Pedig az eredmények mást mutatnak. A szövetségesek csapást-csapásra mérnek a tengerek szürke farkasaira, a III. Birodalom U-boot flottája pedig egyre növekvő veszteségeket szenved el: egymás után merülnek hullámsírba vagy esnek fogságba a legendás ászok, Günther Prien, Ottó Kretschmer, Joachim Schepke… A Birodalom hadvezetése kétségbeesett, de merész lépésre szánja el magát: csapatnyi kőkeményen kiképzett titkosügynököt juttatnak el Angliába, a biztos halálba, az apró, ámde roppant jelentőséggel bíró információért. Feladatuk rendkívül nehéz, mindenféle támogatás és segítség nélkül kell behatolniuk a szigetország legszigorúbban őrzött létesítményébe, a Bletchley Parkba, és visszaszerezni a megfejtett Enigma kódkönyvét - ha létezik egyáltalán… Egy egységnyi SS tiszt Angliában… ennél már csak egyetlen őrültebb és veszedelmesebb vállalkozás létezik: biztonságban hazajuttatni a bizonyítékokat, miközben az egész ellenséges hadigépezet mozgásba lendül, hogy megállítsa őket… A hajsza folytatódik, és még csak nem is sejtik ezek a bátor férfiak, hogy még az Enigmánál is van egy sokkal veszélyesebb fegyver a szövetségesek kezében…

Kurt Rieder - Hitler ​titkos fegyverei
Az ​első világháborút lezáró békeszerződések számos, Németországra vonatkozó szankciója között a hadsereg személyi és technikai állományával kapcsolatos megkötések is szerepeltek. Adolf Hitler hatalomra jutását követően azonban a hadvezetés sorra játszotta ki ezeket a korlátozásokat, eleinte civil programoknak álcázva a fegyverfejlesztéseket, majd az évek múlásával egyre nyíltabban, arrogánsán és agresszíven felvállalva azokat. A Heereswaffenamt a harmincas évek második felében nagyon komoly anyagi, illetve humán erőforrásokat fordított a modern harceszközök fejlesztésére, amely eredményeképpen modern kézifegyverek, harcjárművek és repülőgépek születtek a rajzasztalokon, illetve kerültek sorozatgyártásra. A második világháború első szakaszában a jól megválasztott stratégia mellett ezek a fegyverek biztosították a Harmadik Birodalom hadseregének ütőképességét. A háborús készülődés jegyében a HWA és az OKL főleg a támadásra alkalmas fegyverek megalkotására vonatkozó programokat részesítette előnyben, a védekezésre alkalmas fegyverek fejlesztése csak másodlagos jelentőséggel bírt a hadvezetés számára. 1941-re azonban, ahogy a német hadsereg addigi fölénye megingott, majd fokozatosan elenyészett, egyre nagyobb szerepet kaptak a különböző védekező fegyverek is.

Berkesi András - Az ​ezredes
Berci ​bácsi az ajtó mögött állt ezredesi egyenruhában, és minden szót tisztán hallott. Hát ezeket most megtréfálja, határozta el. Mert Borbásék is szeretnek tréfálkozni. Néha egészen vad tréfákat találnak. Kunhegyi mesélte, hogy az elmúlt télen valamelyik kávéházban voltak. Kunhegyi szórakozottságában elveszítette a ruhatári céduláját. Amikor kimentek a ruhatárba, magyarázkodni kezdett. A ruhatárosnő persze nem ismerte őt. Borbásék kicsit távolabb beszélgettek, de úgy, hogy a ruhatárosnő meghallja. Azt mondta Borbás: Nézzétek azt az ősz hajú szivart. Tegnap este ezzel a trükkel szerzett magának egy télikabátot a New Yorkban. Micsoda ravasz ürge! Ebből aztán akkora kalamajka lett, hogy rendőrt hívtak. Persze a végén jót nevettek. Most visszaadja a kölcsönt. Megtréfálja őket. Csak Polyákék vegyék a lapot. Így hát Berci bácsi máris azonosult szerepével, és ezredes lett.

Fejes Endre - Szerelemről ​bolond éjszakán
Közvetlenül ​a második világháború befejezése után a romhalmaz Budapestről, "az ezerszer áldott nyolcadik kerület" Tisza Kálmán teréről három fiatal vagány elindul világgá. Szinte jelképes, hogy a három suhanc, amíg új világot akar látni - ezért Nyugatra szöknek -, észre sem veszi, hogy éppen a Tisza Kálmán tér egyik épületében talál főhadiszállást az új világ építésének szerveződő brigádja. Fejes hősei ebből semmit nem látnak, az összefüggésekből keveset értenek. Miért mennek Nyugatra? Legfőképpen kalandvágyból. De nem kizárólag ezért. Életük addig leélt húsz évét - beleértve a háborús esztendőket - a nyomorúság, gyilkolás, erőszak iskolájában töltötték. Lumpenkörnyezetükből nem találtak utat a munkásmozgalomhoz. Utálták környező világukat, de "ellenállásuk" az ököl és a rugóskés használatáig terjed; gyakrabban használva egymás ellen - vélt vagy valódi sérelmek megtorlásául -, mint nyomorúságos helyzetük változtatása érdekében. Ezek a fiúk nem bűnözők a szó klasszikus értelmében. Inkább csak erősen "más elképzeléseik" vannak az erkölcsről, mint a közfelfogásnak. Csavarognak, ügyeskednek, helyüket keresik egy olyan világban, melyben nem találhatják meg. Lehetőségük minimális. Nem eléggé bűnözők, hogy a nyugati világ "nagymenői" közé sodródjanak, irtóznak a rendszeres munkától, tehát arra sincs lehetőségük, hogy a polgári beilleszkedéshez eljuthassanak. Fejes Endre a kitaszítottak között is magányos, kirekesztett lények világába kalauzolja olvasóit, a háborúban felnőtt, magukra hagyott csavargó suhancok drámáját ábrázolja, gyökértelen életüket, a rajtuk és bennük uralkodó farkastörvényeket, vágyaikat, elvetélt szerelmeiket, torzulásukat, sokszor kacagtató, ugyanakkor szánalmasan elesett figurájukat. Ketten elpusztulnak, harmadikuk hazaér. Róla tudjuk, hogy "hazatalál", és biztosak lehetünk abban, hogy Fejes Endre következő regényében itthoni sorsáról, élete folytatásáról többet is megtudunk. Adj cigarettát, szerelmem. Ott van a ballonkabátom zsebében. És beszéljünk komolyan. Természetes, hogy itt ülök most nálad, éjszaka, zöldre vert ábrázattal, és fecsegek, játszom igazmondó, kíméletlen, hazug bújócskát. Elmondok egy történetet. Hosszú lesz. Talán csak holnap tudom befejezni, lehet, hogy soha. Isten adjon nekem bátorságot, neked kellemes szórakozást. Aztán eredj te is a pokolba! Fejes Endre

Ken Follett - Alattunk ​az óceán
"A ​Pan American légitársaság luxusgépét mindenki csak Clippernek nevezte. Az utasok királyi családok tagjaira, filmsztárokra, nagy nemzetközi vállalatok elnök-vezérigazgatóira és kisebb országok államfőire korlátozódtak. Kivéve talán Tom Luthert. Gazdagnak gazdag volt, de vagyonáért megdolgozott, s így nem volt szokása fényűzésre pazarolni. Mégis szükség volt rá, hogy alaposan megismerje a gép belső elrendezését. Egy nagyon nagy hatalmú ember felkérte, végezzen el egy veszélyes feladatot. Feladata elvégzéséért nem kap pénzt, de a nagyon nagy hatalmú ember tartozni fog neki egy szívességgel, ami minden pénznél többet ér."

Tímár Gábor - Hősök ​vagy bűnösök
A ​HŐSÖK VAGY BŰNÖSÖK dokumentumok alapján megírt háborús regény. A II. világháború előtti időkben kezdődő történet főhőse egy tehetséges fiatalember, a több generációs katonacsalád legifjabb tagja, Kende Márk, aki ugyan amerikai tengerészgyalogos akar lenni, de egyszer csak mégis magyar katona lesz. Mondhatnánk akár szerencsésnek, hiszen jártak nála rosszabbul is, de amiért valóban kegyesen bánt vele a sors, az annak köszönhető, hogy sikerült töretlenül megőriznie hazaszeretetét, becsületét, bátor, egyenes tartását. Pedig ez nem volt könnyű a háború embertelenségében, bármelyik oldalon állt is az egyszerű katona. Mert egyetlen háborúban sincsenek egyik oldalon csak hősök vagy bűnösök, üzeni a hősével sok mindenben azonos életutat bejárt szerző. A végén eldől ugyan, hogy ki nyeri meg a játszmát, de ettől a harcosok nem lesznek se jobb, se rosszabb emberek.

Federico Andahazi - Szerelmesek ​a Dunánál
Budapest, ​1944. A nácik elfoglalták a várost és zsidókra vadásznak. Hanna és Bora sok évvel fájdalmas válásuk után találkoznak újra: az arisztokrata festő és diplomata elrejti háza pincéjében a volt feleségét és annak férjét, azt a férfit, akivel Hanna annak idején megcsalta. Miközben Borát naponta meglátogatja egy náci tiszt, aki szeretné, hogy a kiváló művész fesse meg a portréját, a föld alatt bujkálók a testiségbe menekülnek. A szex az a kötelék, ami az életet jelenti a halál fenyegetésével szemben, aminek segítségével talán túl lehet élni a háború borzalmait. A Szerelmesek a Dunánál megejtő és szenvedélyes szerelmi történet, mely az első oldaltól az utolsóig magával ragadja olvasóját.

Eric Knight - Légy ​hű magadhoz
Eric ​Knightnak ez a műve háborús regény, mégsem csak a fronteseményeket mutatja be, hanem a hátország életét is - egy szabadságos katona és egy katonai segédszolgálatot teljesítő lány szerelmének tükrében. Amíg Clive és Prudence történetét figyelemmel kísérjük, megismerkedünk a háborús Anglia társadalmi osztályainak életével meg az angol hadsereggel is. Az a kép, melyet Knight Angliáról fest, sötét, vigasztalan. Maga a hős, aki valamennyire az író nézeteit fejezi ki, az élet és az eszmék szélsőségei között vergődik, s létének nagy kérdését csak a véletlen halál oldhatja fel. Eric Mowbray Knight 1897-ben született. Gyermekkora és ifjúsága nehéz volt, már korán magának kellett megkeresnie kenyerét. 1912-ben Amerikába utazik anyjához. Az Egyesült Államokban eleinte nyomdában dolgozik, szabad idejében újságcikkeket ír, később képzőművészeti iskolába jár. Amikor kitör az első világháború, önként bevonul. A háború után visszatér Amerikába, s újra írni kezd. Újságíró lesz, szépirodalommal foglalkozik. 1934-ben kerül kiadásra első műve, egy novellás kötet. Első nagysikerű alkotása, a Sam Small csodálatos élete 1936-ban jelenik meg. A második világháború kitörésekor Angliába utazik, bejárja a háború sújtotta vidékeket, s visszatérve Amerikába, élményeiről egy riportkötetben számol be. Amikor az Egyesült Államok is belép a háborúba, Knight bevonul. Még megírja Légy hű magadhoz című regényét, 1943-ban Franciaországban repülőgépével lezuhan.

Szilvási Lajos - Appassionata
1944. ​október 15-én öt magyar katona megszökik a frontról. Csak ők maradtak életben a századból, amely annak idején a keleti hadszíntéren kezdte meg tragikus sorsát. Parancsnokuk, Türr Pál főhadnagy, már csak egyet akar: Túlélni a háború utolsó hónapjait biztos rejtekhelyen. Kalandos menekülésük során felvesznek kocsijukra egy sebesült angol pilótát, egy öreg munkaszolgálatos cigányt s egy gyönyörű fiatal lányt, Olgát, aki zeneakadémiai növendék, s családja elől szökik, nem akar nyugatra emigrálni. Zuárd atya, az emberséges rendfőnök jóvoltából egy premontrei rendházban lelnek biztosnak látszó menedéket. Itt, a rejtőzködés nehéz, idegfeszültséggel teli heteiben bomlik ki a regény konfliktusa a kommunista Szojka gépkocsivezető és Türr főhadnagy között. Dönteniük kell: segítenek-e kiszabadulni a kolostor alatti völgybe hurcolt politikai foglyoknak, vagy végzetükre hagyják őket? Türr főhadnagy a végsőkig ragaszkodik vélt igazához. Nem akar részt venni az akcióban, mire három embere az ő akarata ellenére kísérli meg a kiszabadítást. Vállalkozásuk és az ezt követő drámai eseménysor a regény csúcspontja. A kolostor csöndjében ébredt szerelem – Türr főhadnagy és Olga szerelmének – finom rajza szövi át az izgalmas cselekményt, amelynek minden részletére rányomja bélyegét a kor és az ellentétes akaratú emberek előbb alig észrevehetően izzó, majd kirobbanó feszültsége.

Covers_425248
elérhető
11

Kristin Hannah - Fülemüle
Franciaország, ​1939 Carriveau csendes kis falujában Vianne Mauriac férjétől, a frontra induló Antoine-tól búcsúzik. Nem hiszi, hogy a nácik megszállhatják Franciaországot, ám ez mégis bekövetkezik: menekülő franciák hordái érkeznek, teherautó-konvojok, tankok, az égboltot elsötétítik a repülőgépek, és bombák hullanak az ártatlan áldozatokra. Amikor egy német parancsnok rekvirálja a házát, Vianne a kislányával együtt rákényszerül, hogy egy fedél alatt éljen az ellenséggel. Élelem, pénz és remény nélkül, az egyre növekvő veszélyek közepette kénytelen egyik nehéz döntést hozni a másik után. Vianne húga, Isabelle lázadó tizennyolc éves, aki az ifjúság nyughatatlan szenvedélyével keres értelmet az életének. Miközben párizsiak ezrei menetelnek a háború ismeretlen borzalmai elől, Isabelle találkozik a partizán Gaëtannal aki hisz abban, hogy a franciák az országhatárokon belül szembeszállhatnak a nácikkal, és szenvedélyesen egymásba habarodnak. Ám amikor a fiú elárulja, Isabelle csatlakozik az Ellenálláshoz, és többé hátra se néz: újra és újra az életét kockáztatja mások megmentéséért. Kristin Hannah érzékenyen tárja elénk hogyan harcoltak a második világháborúban a nők. A Fülemüle két nővér története, akiket tapasztalataik, ideáljaik, vérmérsékletük és körülményeik elválasztanak egymástól, és mindketten saját veszélyes útjukon indulnak el a túlélés, a szerelem és a szabadság felé a németek által megszállt, háborútól szétszabdalt Franciaországban. E szívszorító regény a lélek erejének és a nők állhatatosságának dicsérete. Olyan könyv, amely mindenkihez szól, és egy életre szóló élményt nyújt. A New York Times bestseller-listáján szereplő szerző, Kristin Hannah huszonkét regényt írt. Az ügyvédből lett írónő fiával és férjével az Egyesült Államok északnyugati partvidékén és Hawaiin él.

Covers_236306
elérhető
14

Sven Hassel - Gestapo
Sven ​Hassel 1917-ben született Dániában. A nagy gazdasági világválság idején Németországba emigrált, ahol önkéntesként beállt a hadseregbe. Innen Lengyelország lerohanása után (1939) dezertált, de elfogták és koncentrációs táborba küldték. A biztos halál elől az menekítette meg, hogy besorozták az Oroszországba induló büntetőezredbe, mellyel Hassel szinte az összes európai fronton megfordult - és megjárta a poklot. A történet valamikor 1943-44-ben folytatódik az orosz fronton. Régi ismerőseink helyzetét azonban nem csupán az ellenség állandó támadásai keserítik meg, hanem új parancsnokuk, Von Vergil alezredes is, akinek mindennél fontosabb a katona makulátlan külseje. Porta remek csetepatét eszel ki a szemle elodázására, a túlélőket pedig visszaküldik az anyaországba "pihenni". Barátainkat a hamburgi gestapó épületét őrző katonák közé osztják be, ahol nemsokára tanúi lehetnek annak, amikor a büntetőszázad parancsnokát, Ohlsen hadnagyot a gestapósok hazaárulás vádjával behozzák...

Cseres Tibor - Parázna ​szobrok
A ​paráznai szobrok epikai közegén keresztül azokat a körülményeket, helyzeteket, katonai és politikai feltételeket kutatja fel és fogja vallatóra, amelyek nélkül egyszerűen nem érthetők meg a második világháborús magyar szereplés tragikus ellentmondásai. S itt már nem a "kilencmillió magyar fasisztát" idéző tévképzetekről vagy a könnyen felelősséget kiáltó buzgalomról van szó. Láthatóan olyan szakaszáról a nemzeti önismeretének, melyben az ítélkezés alapjainak megteremtése folyik, mégpedig a valóságos tények,a dokumentumok, a legapróbb mozzanatok, a tudatba és az ösztönökbe égett, osztott és kapott sebek számbavételével. Minthogy azonban az írónak beláthatatlan anyaggal kell dolgoznia, szükségszerűen nem a felelősség, nem a történelmi ítéletmondás regénye lesz a Parázna szobrok. Sokkal inkább az egyedi sorsoké, a sorsokban hordott történelemé.

Bálint Tibor - Zokogó ​majom
A ​Zokogó majomban egy élhetetlen család kálváriáját akartam elmondani, de ez a család oly népes, hogy tagjai, álom és ébrenlét határán, a legkülönfélébb emberekbe ütköznek. Így hát a regény, amely sok párhuzamos sorsból szövődik, szükségszerűen társadalmi regénnyé terebélyesül, a két világháború közötti időszak s a felszabadulás utáni első évtized freskójává válik. Hőseim, kívül rekedvén a városon s minden szervezett életformán, már csak a látomásaikban tudnak megkapaszkodni, s azon a keskeny ösvényen indulnak el, amelyet kinek-kinek megvilágít a mellére akasztott lámpása. Ezt a képzelgésre épülő családot csak az anya ereje és erkölcsi tisztasága mentheti meg a teljes széthullástól. Mint egy új matriarchatusban, ő veszi kézbe a család irányítását, ő a kenyérkereső és a lelki oltalmazó a nagy tűzvész és a pusztító ínség idején. Szánékom szerint nem törekedtem a kolozsvári külnegyedek kemény szociografikus rajzára, még ha az idő tetten érhető is regényemben. Nem arra figyeltem, hogy az emberek mit esznek, hanem hogy mire vannak kiéhezve; nem azt néztem, hogy a földön alszanak-e vagy ágyban, hanem azt hogy miről álmodnak. És még társadalmi helyzetüknél is jobban izgatott az a rádöbbenés, hogy mindig ezek az egyszerű emberek érezték át leggyötrőbben a lét súlyát, az egszeri életet, s hogy még tragikomikus tévelygéseik közben is szüntelen megigazulásra törekedtek. Épp ezért a történelmet őbennük igyekeztem ábrázolni, s ami a kulisszák mögött történt, azt sajtókivágásokba sűritve építettem be a különböző történelmi szakaszok közé. (Bálint Tibor)

Gabit Muszrepov - Ketten ​a tűzvonalban
A ​Győzelem Könyvtárának ebben az újabb kötetében egy kazah pásztorgyerek mondja el a maga kis életének történetét, amely fokozatosan egybefonódik nagy hazájának, a Szovjetuniónak történelmével. A gyermekotthoni évek, a hétosztályos iskola elvégzése után egy ideig hol borbély, hol egy mezőgazdasági kommuna tagja, de ez nem elégíti ki - katonának jelentkezik határőr lesz. Majd a háború különböző színterein igen nehéz feladatokat old meg: a bombázásoknak legjobban kitett átkelőhelyek biztosítását bízzák rá. Többszöri sebesülés után is mindig visszavágyik a frontra, bajtársai közé, és ott végül is találkozik rajongásig szeretett idősebb barátjával, Ségennel, a kitűnő pilótával és Akbotával, akihez gyermekkora óta légies szerelem fűzi. A kazah folklór fűszereivel ízesített történet a Szovjetunió népeinek összeforrottságát példázza, szemléletesen és meggyőzően bizonyítva, hogy a győzelem kivívását valamennyi nép fiai közös ügyüknek érezték, és egy szívvel-lélekkel küzdöttek érte.

Kurt Vonnegut - Éj ​anyánk
Howard ​W. Campbell Jr. hírhedett amerikai náci, Hitler propagandagépezetének fontos beosztású munkatársa. És az USA németországi titkos ügynöke. Rádióműsora a legrosszabb fajta háborús uszítás, népirtásra való buzdítás. És persze nélkülözhetetlen információforrás az amerikai hírszerzés és hadvezetés számára. Így azután Howard W. Campbell Jr. meg sem próbál eligazodni és dönteni az emberi lét legnagyobb kérdéseiben. Vonnegut vérfagyasztó humora ezúttal a feketénél is sötétebb.

Herbert Ernest Bates - Jó ​széllel francia partra
H. ​E. Batest nem kell bemutatni a magyar olvasónak, aki éppen legjobb oldaláról, három háborús témájú regényéből ismeri ezt a kitűnő angol írót. Bats életébe is a háború hozta a nagy témát, s a negyvenes években írt háborús regényei hozták meg Batesnek a világsikert. Az író novelláival tűnt fel, újságíróként a vidéki élet rovatát írta az egyik nagy napilapban, a háborúban a Légierő tisztjeként szolgált. A Jó széllel francia partra történetét tiszta, szép, férfias líra hatja át. Rejtőzés, a menekülés veszedelmes körülményei közt megszülető szerelem, s a megszállt Franciaország közepéből pusztán e szerelem ereje által kimenekülő két fiatal ember sorsa jelképpé válik, és mindennél élesebben mutatja, mint fenyegetett a háború, s miért kellett a fasizmusnak elbuknia. És ez majdnem a legtöbb, amit egy háborús regényről elmondhatunk.

Emilio Lussu - A ​Marcia su Roma - és a háttere
"Mi ​is hát ez az átkozott "Marcia su Roma"? Elméletileg tisztázatlan fogalom. A sajtó majdnem egyhangúan átvitt értelmű menetről beszélt; jelképes kifejezésről, mely eszmei bevonulást, erkölcsi hatalomátvételt jelent. Magának Mussolininek sem voltak pontos elképzelései; augusztus 11-i híres interjújában így nyilatkozott: Ez a bevonulás Rómába stratégiailag három fő irányból képzelhető el: az adriai part, a Tirrén-tengerpart és a Tiberis-völgy felől. Ez - bárki ellenőrízheti a térképen - maszlag a javából. A stratégiai terv tehát elég zavaros, annyi mégis kiderül belőle, hogy valódi menetelésről van szó, két lábon, szabályosan."

Con Sellers - Férfiak ​fegyverben II. – A háború lángjai
1942. ​február. Két hónappal azután, miután a japánok szétzúzták Pearl Harbort, MacArthur csapatainak az amerikai hadtörténelem egyik legmegszégyenítőbb vereségét kell elszenvedniük a Csendes-óceánon. Az Egyesült Államokban azonban életre kel egy félelmetes hadigépezet, melyet olyan szenvedélyes vén csatalovak irányítanak, mint Mogorva Carlisle és Preston Belvale tábornokok. Mialatt Keenan Carlisle saját kegyetlen dzsungelháborúját vívja Indokínában, addig unokatestvére, Chad arra készül, hogy Észak-Afrikában összemérjék erejüket Rommal Afrika Korpsának csapataival. A Belvale-Carlisle család asszonyai szintén önkéntes szolgálatra jelentkeznek, kockáztatva ezzel azt, hogy a háború speciális poklába, japán hadifogolytáborba kerülnek. Tavaszra a szövetségesek az egész vonalon, Midwaytől Algériáig újra támadásba lendülnek. A győzelemre vezető hosszú, kemény küzdelem élén pedig két amerikai család áll.

Covers_70198
elérhető
0

Franz Werfel - Cella
Romm ​nagysikerű filmjével, a Hétköznapi fasizmussal rokoníthatnánk Werfel nemrég fölfedezett regényét. Igaz, jóval előbb keletkezett Romm filmjénél, hiszen Werfel 1938-39-ben párizsi emigrációjában örökítette meg Ausztria náci leigázásának drámai napjait. Burgenland fővárosában az Eszterházyakról ismert Kismartonban és Bécsben játszódik a cselekmény. Szereplői Bodenheim, zsidó származású ügyvéd és egy magyar áldzsentri, aki a náci titkosszolgálatnak dolgozik. Rajtuk kívül a régi Ausztria "színe-virága" elevenedik meg a regény lapjain: enervált ifjú herceg, világhírű zenei szakemberek, papok, császárhű tisztek és kispolgárok. A szerző egy krimi izgalmával bonyolítja a cselekményt, melyben hű képet fest a korról. Franz Werfel Magyarországon évtizedek óta a legnépszerűbb, legolvasottabb írók közé tartozik. Ez az új regénye is méltó az olvasók legszélesebb körének a figyelmére.

Covers_100001
elérhető
0

Frank Geron - Átkelés
Észak-Olaszország, ​1943. október..... A serviglianói fogolytáborban háromszáz zsidó várja, hogy valamelyik németországi haláltáborba szállítsák őket. Egyetlen esélyük lehet az életben maradásra, ha egy szövetséges kommandó - olasz partizánok segítségével - kiszabadítja őket, és a németek által megszállt területeken át elvezeti a legyengült, alig tántorgó férfiakat, nőket, öregeket és gyereket a svájci határra... A szövetségesek főparancsnoksága a lehetetlennek látszó feladat végrehajtásával Mitchell Barrakkát, az amerikai hadsereg őrnagyát bízza meg. Az akció elindul, és megkezdődik a halálos versenyfutás...

Szentiványi Jenő - Gépünk ​motorja lángol!
A ​három Phönix vonalba sorakozik egymás mellé. Kiss meglengeti gépét és - lecsap! A két szélső angol vadász felfedezi a veszedelmet és szembefordulva igyekszik elhárítani a támadást. Elkéstek! A 422-10-es Phönix nyomjelző lövedékei fordulóban kapják el a közelebbit. Az angol vadász csupán egy villanásnyi időre tárja kokárdás hasát Kiss felé, de ez elég ahhoz, hogy a hosszú foszforos csíkok mohón belefúródjanak, és a lángok abban a másodpercben már felcsapnak a Sopwith oldalán. Még egy sorozat... A pilótaülés tájékán fekete füstgomba pöffen fel: égő benzitartály áruló nyoma. Az angol meginog, Kiss jobbra, bukófordulóba vágja a gépet, szeme sarkából látja, hogy a Sopwith már dugóhúzóba perdülve bucskázik lefelé, rá egyenesen a Caldonazzo tó tükrére. Az ötvenes évek unalmasan sablonos "szocialista hőstörténetei" között üdítő színfoltot jelentenek Szentiványi Jenő történeti hűségű, mégis izgalmasan érdekes, kalandos elbeszélései. Belőlük nyújtunk át e könyvben egy "csokorral" az Olvasónak!

Kollekciók